Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Friday, December 24, 2010

Dunia Jambatan Akhirat

Friday, December 24, 2010


السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم

hai geng2.hahhaa minta maaflah tak sempat nak mengupdate blog. hahaha..alhamdulilah..akhrinya kuar juga result final aku..hak3!! Alhamdulilah.. keputusan terbaik sempanjang aku belajar.. ok abis cerita keputusan exam malas nak panjang2 hohohoh.. hari ini aku sibuk menguruskan adik aku untuk masuk sekolah beasrama. alhamdulilah Result dia telah berjaya membawanya ke sekolah beasrama. walaupun bukan asrama penuh hanya sekolah Vokasional tetapi itu dah terbaik untuk dia. aku ni memang nak dia masuk asrama...biar dia tahu sedikit erti kehidupan..biar di reti berdikari..biar dia pandai menguruskan diri..biar dia tahu syariat dan agama. sebab sekolah vokasional di tempat yang aku telah uruskan kemasukan ini adalah sekolah yang menekankan kepentingan agama dalam kehidupan.

pernah jumpa tak sekolah vokasional yang pelajarnya nak ke kelas kene pakai songkok? hohohhoo..dulu aku pernah sekolah di tempat yang adik aku nak belajar ni. tapi aku bukan sekolah vokasional sebb aku bukan pandai kemahiran..tetapi sekolah asrama sekitar sekolah vokasional yang di tempatkan.

aku nak adik aku belajar dekat sana selain daripada mendapatkan ilmu yang mudah untuk dia mempelajari berbanding sekolah biasa dia dapat mengikuti kelas kafa yang diwujudkan setiap hari selasa. solat berjemaah lima waktu wajib untuk mendisiplinkan diri dia. masa aku dekat asrama dulu ada satu moto yang memang cikgu gunakan di sekolah kami "disiplin bermula daripada mussola" terbaik lah...moto ini..telah melahirkan ramai cerdik pandai di sekolah aku...alhamdulilah.

bercakap pasal asrama ni..teringat lak aku masa aku sekolah rendah dahulu. mak aku berkeras menyuruh aku masuk asrama. kebanykana budak darjah 6 masuk asrama katanya nak study tetapi di sebabkan aku ni anak manja so, macam-macam alasan aku wujudkan...aku menangis..tak manu duduk asrama...hohohohho..manja giler.... lepas tu masa tingkatan 4..parents aku kene pindah ke negeri tok gajah..so mama aku buat conclusion..aku kena masuk asrama di negeri penyu betelur. cuba korang bayangkan tingkatan 4 boleh menangis nak balik rumah.

last sekali aku pindah dan bersekolah di negeri tok gajah. tetapi aku akhirnya terpaksa masuk sekolah beasrama juga selepas sebulan bersekolah di negeri tok gajah. aku mendapat satu surat untuk memasuki sebuah sekolah dan kali ini memang tiada kompromi mama aku suruh aku masuk juga. aku lah seorang budak lelaki yang menangsi waktu mama dgn abah aku belah. tapi tak adalah meraung cuma terbik ayak mata. aku cuba terima dan adapt kehidupan asrama dan akhirnya asrama menjadi rumah pertama aku.aku enjoy duduk asrama sehinggalah aku tahu syariat. aku belajar agama. aku berdikari. dan kini aku juga sudah membawa diri ke negeri indra kayangan. terima kasih mama dan abah kerana berkeras suruh aku masuk asrama. ada hikmah di setiap kejadian. aku dah lihat janji Allah itu..alhamdulillah.

kat sini aku bercerita bertapa kita perlu tahu hal dunia dan akhirat hohoh..penting. disebalik hal dunia ..akhirat adalah pelengkap kehidupan kita di dunia ..



"dunia jambatan akhirat" bila kita tahu dunia ini bagaimana jalan hidupnya mengikut syariat yg di tetapkan. mendahulukan agama sebelum hal2 lain. insyaAllah ada kejayaan...

waallahualam

aku sayang Allah dan Rasulullah s.a.w

5 aku rase post ko tak bleh blah:

Encik MamaT said...

agama kena tekankan sekarang ni... lelaki kena tuntut ilmu.. kemudian ajar isteri kalau mampu.. kemudian isteri dan suami akan mengajr anak2.. kalau dri kecik dah dididik mcm ni.. alhamdulillah...

aku tak penah dok asrama... merapu ja kat tempat aku... hehe

ice said...

yup stuju sesangt,syukur sngt2 dapat masuk sek asrama yg Islamic walaupun bukan sek agama ;) antara pesanan a.k.a arahan akak senior:student prmpn mesti jage jarak ngn lelaki 2 meter ;)

Mohamadazhan.com said...

salam bro, tahniah atas keputusan :) teruskan usaha

LadyBird said...

dulu belajar kat bumi penyu?
kat mana tu immukmin?

pd pendapat akak la kan,
ibu bapa perlu terapkan pendidikn akhirat sebagai permulaan ilmu.. dan kemudian baru ilmu keduniaan..

Menuntut ilmu akhirat merangkumi ilmu dunia.. apa2pun semua ilmu kalau digunakan untuk Nya pasti kepada Nya :)..

ilmu akhirat dan dunia perlu bergandingan..

p/s : akak sokong parents immukmin :D

immukmin said...

kak lady: dulu immukmin duduk kat kemaman 8 taun ..stdy kat, sk pusat dan smk Chukai..kalu speking ganu tuh mmg reti r...hahah...

insyaAllah.. itu yg terbaik...
=)

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket