Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Tuesday, December 14, 2010

am i stupid?

Tuesday, December 14, 2010

السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم

hai geng nafsu seerakah...hohohho...mungkin hari ini agak berat untuk menulis kerana mood agak mendung dan cuaca juga mendung. alhamdulilah cuaca mendung mampu menyejukan hati yang panas bertapa besar nikmat Allah...alhamdulilah...

(awat hang immukmin,aku tgok muka hg dah macam motokar cabuk je?)
tak ada apa bro ijau. cume ada masalah tentang kehidupan...sedih ..sedih ...sedih.... sedih bila melihat solat di ringan-ringankan...tu je...

(tu je hang cakap?...mahu kene palu nnt kat akhirat...hohoh)

tau!tau!..ni nak habaq mai nih......

ok..sebelum aku nak teruskan entri aku kali ini...suka aku ingin bercerita ..bertapa solat telah mengembirakan hati seorang anak yang menyangkan kan dia adalah bodoh

di sebuah perkampungan perdalaman...tinggal sebuah keluarga. keluarga ini amat bahagia dan di takdirkan oleh Allah, anak-anaknya mempunyai iQ yang rendah bukan bermakna disini mereka bodoh tetapi iQ yang rendah tetapi ketaatan kepada perintah Allah amat sempurna bagi mereka sekeluarga. di takdirkan oleh Allah seorang anaknya akan menduduki peperiksaan upsr.. walaupun anaknya yg bakal menduduki upsr ini berada di kelas hadapan disebabkan sekolah itu hanya mempunyai dua kelas...ye lah..mane tak nye..sekolah kampung....ade dua kelas je..jadi anaknya yang dikenali sebagai Rahman ini berada di kedudukan ke 40 dalam sekolah...satu darjah ada 80 orang jadi...Rahman terselamat untuk masuk kelas kedua...di kelas pertama dia bergaul dengan cerdik pandai..walaupun dia adalah diketogorikan sebagai seorang yang lemah...
pada permulaan tahun dia sudah memulakan solat sunat hajat setiap hari... tidak pernah berhenti..anak ini amat menjaga solat nya...lima waktu cukup..malah setiap hari solat sunat hajat selepas ishak...mmg hebat..anak ini... pernah dia merasa rendah diri..sering di cemuh oleh guru-gurunya..pernah dihina tetapi dia bersabar... seorang guru sering memberi rangsangan kepadanya untuk terus berusaha....dia amat rajin berusaha..walaupun sering dicemuh dan didenda tanpa sebab tetapi dia tetap berusaha...selama dia menduduki peperiksaan setiap bulan tidak pernah lahir gred A dalam keputusannya..tetapi dia tetap sabar beribadat kepada Allah..tidak pernah meninggalkan solat dan solat sunaht hajat..hari-hari dia sujud kepada Allah hampir 15 minit disujud terakhir berdoa dalam sujud.... setelah selesai menduduki peperiksaan upsr dia tetap mengulagi kegiatanya solat hajat hari-hari....dengan berkat daripada Allah...dia telah berjaya mendapat 4A1B ..tidak pernah selama hidupnya dia mendapat keputusan cermelang itu...lantas dia berlari memeluk ibunya yang masa itu memang menunggu keputusannya...ibunya begitu gembira..dengan apa yang diperolehi oleh anaknya...seorang anak yang tidak pernah disangka menjadi 14 pelajar cemerlang didalam sekolah kampung..hebat..anaknya itu...bisik sang ibu...malah guru-gurunya turut terkejut dengan keputusan anak ini..lantas anak ini mengucap sukur kepada Allah...ada juga yang mengatakan anak ini meniru..tetapi menurut pelajar ini..tidak pernah dia meniru...tetapi..Allah maha mengetahui...anak ini berjaya di atas landasan yang betul...bermula daripada itu...anak ini semakin berjaya....semangat untuk terus belajar semakin tinggi...dia berusaha..dan anak ini berusaha...dan tidak pernah lupe dengan Allah.... sehingga kini Rahman berjaya....

*petikan daripada pengalaman seorang insan



solat itu tiang agama...solat itu adalah tiang agama....solat itu adalah tiang agama.

rukun islam ada lima..rukun kedua adalah solat...tidak mempercayai salah satu rukun islam maka terpesong akidah. dalam solat ada lima waktu sehari semalam...

sehari semalam..tak boleh skip, tak boleh lewat...

5-1=4

tetapi dalam islam ..

5-1=0

tak solat satu waktu..makan semua solatnya tidak dikira...atau kata lain sia-sia... ya Allah...sekarang...apabila bercakap tentang solat...mereka melegah-legahkan solat..dan ada juga yang berani meninggalkan solat...astagfirullahhalazim.....

ada seseorang bertanya...alah..cerita pengalaman..konon..besa lah bro nasib ja..tuh....ok...aku nak tanya kat hampa semua..nasib nih datang daripada sapa??? ni..aku nak tanya hang nasib datang daripada sapa???....jawab la ni juga.... nasib datang daripada Allah...so, what??? ini adalah kurnian Allah daripada makhluknya yang berusaha untuk memperole kejayaan dan bertawaqal kepadanya... Allah maha pengasih lagi maha penyayang....

ala...ada je..orang tak solat tapi berjaya..siap pakai mecedic lagi.... berjaya tanpa rahmat Allah??? berjaya tanpa naugan Allah....???? apa ini..manusia bodoh je yg fikir macam nih.... tahu tak istidraj???

aku nak samakan orang istidraj ni dengan orang bodoh boleh tak... aku nak buat equation... tengok semua yekkk...

istidraj=bodoh

boleh aku buat cam ni??? lu pikir lah sendiri..

ok apa itu istidraj?

dalam kamus almuhit karya alfiruz abadi dia memberi maksud istidraj ini adalah ia menipu dan ia merendah-rendahkannya



mari kita selami ayat ini..surah alaraf ayat 182

A182
Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, Kami akan menarik menarik mereka sedikit demi sedikit (ke jurang kebinasaan), menurut cara yang mereka tidak mengetahuinya.

sebelum aku jelaskan lagi...aku nak kongsi satu hadis daripada junjungan besar nabi Muhammad s.a.w. "apabila kamu melihat Allah memberikan kepada seorang hambaNya di dunia apa yang hamba itu suka atau berhajat, sedangkan hamba itu tetap dalam kemaksiatannya maka itulah istidraj"

selepas selesai Rasulullah s.a.aw membaca hadis ini baginda menyambung pula dengna dua potong ayat al-quran surah an'am ayat 44-45

A044
Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan), maka mereka pun berputus asa (dari mendapat sebarang pertolongan).

A045
Lalu kaum yang zalim itu dibinasakan sehingga terputus keturunannya. Dan (dengan itu bersyukurlah kerana musnahnya kezaliman, dengan menyebut): "Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian Alam".

adakah geng-geng nafsu seerakah faham apa itu istidraj...aku rasa geng- geng semua faham sebab ayat alquran dan hadis yang di kongsi adalah terang lagi jelas tidak perlu di perjelaskan lagi..tetapi..aku nak gak hurai sediki dalam bahasa aku yang amat kasar ini...

jika korang tengok...kalu ade lah kawan-kawan korang belajo bapok pandainye...tak hingat....tapi tak solat....buat maksiat tak kira masa..tetapi dia berjaya....jangan ingat dia akan berjaya di dunia...biar dia bermegah dengan kejayaan dia di dunia..sebenarnya..dia adalah golongan istidraj..yang Allah akan binasaknnya sedikit demi sedikit akibat daripada kebodohannya... nauzubillahhiminzaliq..

aku dulu selalu gak tertanya-tanya..bakpe lah orang-orang 'mongolia' mata sepet kat malaysia ni rumah dia mak ai!!! besar kedabak..kaya nak mampus...tapi sembah selain pada Allah boleh lak berjaya...hohohoho...aku bodoh memikirkannya...lepas aku tahu apa itu istidraj..aku bangga menjadi orang islam...Allah mengurniakan mereka kemewahan supaya mereka senang dan mereka sesat lebih sesat dengan kemwehan mereka...dan sedikit demi sekit mereka dekat dengan neraka Allah... ..

pastuh ada lak yang bertanya..kenapa Allah tak kurniakan mereka hidayah? kenapa Allah sesatkan mereka lebih jauh.?

sapa kata Allah sesatkan mereka lagi jauh..sapa cakap...islam dah tersebar..1400 tahun lepas...diorang pun tahu sembah berhala bukan dapat apa2..tapi mereka buta..meraka tidak mahu mencari kebenaran mereka sombong membabi buta..so...buta lah dia......jangan mempersoalkan lagi...jika kita orang yg berfikir....jangan jadi bodoh...hahah...

solat tak susah poon cek oi...tak sampai 5 minit cek oi!! hg duk blogwalking 1 jam bulih pulok...nak solat punya lah..payah nak mampos..awat laptop tuh bagi hag makan ka.... (minta maaf jika kasar..sekadar peringatan)

ambik wuduk dengan sempurna than..jadi manusia yang berfikir dengan kepala otak bukan dengan kepala lutut...solat seketika bermunajat seketika..lepas tuh..hg nak p mana pun p lah..org tak kacau.....bulih stara tuh???

insyAllahlah..orang yang solat ini biasanya...dia akan sentiasa berlembut hati...tak panas baran..sentiasa happy je..ok..jom kita bandingkan hartwan islam (yang mengamalkan ajaran islam ok..not so call muslim) dengan hartawan bukan islam..apa beza mereka..hartwan bukan islam selalu duduk lepak di kedai tokey arak minum arak sebb apa..tension katanya.... hartawan islam lak duduk dalam masjid beribadat kepada Allah katanya dia amat tenang...tgok...bezanya...tak percaya...pegi temu bual hartwan islam..kejap lagi korang bertemu dengan keindahanya...

so banyak kelebihan orang yang tidak penah tinggal solat ni.... ko..kalu korang nak tahu...sila klik====>sini noh!! ...

semoga perkongsia ilmu ini berguna buat semua noh...waallahhualam

aku sayang Allah dan Rasulullah s.a.w

23 aku rase post ko tak bleh blah:

James Buns said...

bagus2.kadang-kadang.

hati yang gelap boleh celik bila

baca entire anda.

immukmin said...

james buns: perkongsian yg perlu..insyAllah..lilahhitaal..

Mohamadazhan hjDesa said...

celaka lah org yang lalai dalam solat..org yang xsolat apa pula ya...

+qAsiH naDiRa+ said...

nice post~solat 2 tiang agama kan~bagus buat post peringatan mcm ni.dapat banyak ikhtibar~
n__n

fa-in said...

yeah btul 2. lg pn,Allah tak tgk hasil yg kte dpt, tapi Allah tgk usaha yg kte buat. jd berusahalah dijln-Nya!

immukmin said...

adazhan hjdesa: waallahhualam

immukmin said...

qasih: tq=)..insyAllah..sama2 kita ingat mengingati..

immukmin said...

fa-in: betul tuh..setiap usaha yag kita lakukan ke arah kebaikan adalah..satu proses memantapkan iman...insyAllah

Encik MamaT said...

kebanyakan kita bersolat.. tetapi susah nak jumpa orang yang menjaga solatnya...

immukmin said...

cik mamat: tepat sekali...hohoh..insyAllah..kitakene jaga lah solat...sama2...

azrinrahim said...

perkongsian yang bermakna selain .. nice entry .. kadang ayie pon tepaksa melewatkan slat disebabkan sesuatu urusan yang tak dpt dielakkan .. tetapi kalau selalu melewatkan solat tidak bgus juga ..

immukmin said...

ayie:...kita tak sempurna kan..emm...bagi ana lah...kita sama2 teladani Rasulullah s.a.w...series ana pun macam ayie...hohohho..semoga kita sama2 perbaiki..insyAllah

chacha said...

wow....gud entri...
bagus utuk ingatan bersama...
solatlah anda sblm anda di solatkn~~

hans said...

sokong komen Encik Mamat

P/S : Apabila Si Gila Bertemu Si 'Gila'! Hans Conan Menyiasat!

immukmin said...

cha: insyaAllah kita ingat bersama..

immukmin said...

hans:..insyaAllah..nnt aku dtg singgah noh..

Faarihin said...

bagus blog kamu.. ada ilmu2 yang bermanfaat.. teruskan berdakwah yer..

Fuziani JSR said...

immukmin... bila akak baca entry ni terasa diri terlalu kerdil. Adakala solat yang semudah itu kita rasakan sebagai satu beban yg berat....

immukmin said...

akak fuziani: insyaAllah..akak kita sama2..memantapkan lagi..iman kita...insyaAllah..kita sama2 tegakan kalimah Allah..

azhar said...

sempurna ke x solat aku..harap2 diterimalah..

immukmin said...

azhar: insyAllah..kita buat yg terbaik....tapi kita jangan cepat puas hati dgn apa yg kita lakukan...dan keep it up...=)

qasehraihan said...

saya dtg nk berkawan dan folow dia..folower ke-113, jemput jenguk dan folo kita ugek ye..keep in touch

best entri awak ni..

immukmin said...

qasehraihan..insyaAllah lilahhitaal..

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket