Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Saturday, December 11, 2010

hari nak khiamat cek oi!!! bila nak tobat?

Saturday, December 11, 2010
*entri ini panjang..so jangan baca kalau tak bersedia..


السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم

hai geng nafsu seerakah yang memang hebat semuanya....nak kasi tahu sikit r....sekali lagi aku menangguhkan diri aku untuk mengupdate blog coretan hambuMu..maaf yek kawan2..hohoho.... bukan tak nak update tetapi hari ini...mmg busy dan penat..hohoho...pagi2..dah ade org call..mintak aku menghadiri majlis pertunangan saudara aku...yg penting bukan aku yep...hohhoohoh... so tak terupdatelah bolg coretan hambaMu...serta tak berblogwalking sangat hari ini...emmm..entri punye bayak blog update dekat dashboard aku..satu2..aku ...melawat dan bace..dan yg penting..aku tak lupe tinggal jejak hak3!!!... btw...aku berterima kasih dekat gamarguyz..sebb sudi join contest kat blog nafsu seerakah... btw..sinopsis yg dia beri dekat aku..mmg gempak...kagum giler aku bile bace...thank Cute!!! hohoho....

(hari ini ko nak post entri apa immukmin?)
hahhaha...ada saje yg bertanya.... bro ijau...ko ni mmg sentia bertanya aku kan...hhhahaa...btw...aku suke nak menboldkan disini..aku akan post satu entri berkenaan dengan hari kiamat...hohoh..aku kasi oren sikit..kaler tulisan hari kiamat ..tuh....hohohho...
..........
sebelum itu...jom kita selami firman Allah dalam surah alqariah:



Bismillah

A001
Hari yang menggemparkan,

A002
Apa dia hari yang menggemparkan itu?

A003
Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui kedahsyatan hari yang menggemparkan itu? -

A004
(Hari itu ialah: hari kiamat), hari manusia menjadi seperti kelkatu yang terbang berkeliaran,

A005
Dan gunung-ganang menjadi seperti bulu yang dibusar berterbangan.
A006
Setelah berlaku demikian, maka (manusia akan diberikan tempatnya menurut amal masing-masing); adapun orang yang berat timbangan amal baiknya, -

A007
Maka ia berada dalam kehidupan yang senang lenang.

A008
Sebaliknya orang yang ringan timbangan amal baiknya, -
A009
Maka tempat kembalinya ialah "Haawiyah"

A010
Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui, apa dia "Haawiyah" itu?

A011
(Haawiyah itu ialah): api yang panas membakar.


ok surah alqariah ini menerangkan ttg hari kimat...alqariah..adalah salah satu nama bagi hari kiamat.. indah benor firman Allah ini..penuh dengan jawapan yang indah serta sempurna...
ayat pertama....surah ini...al-qariah..(hari yang menggemparkan)....

setelah itu Allah bertanya lagi..adakah kamu tahu apakah hari yang menggemparkan itu?...
cuba lihat bertapa Allah benar2 ingin kita faham apakah hari yang menggemparkan itu....tetapi..pada masa itu...pada masa ayat ini diturunkan daripada Allah...kepada Rasulullah s.a.w...tiada orang yang mengetahui melainkan Allah dan Rasulnya....

pada ayat berikutnya..Allah bertanya lagi..adakah kamu semua mengetahui apakah itu hari yang menggemparka???...cuba lihat..bertapa Allah sayang kepada kita..tetapi,..adakah kita mengambil ikhtibar dalam surah ini???...

dan ayat yang ke4..Allah menerangkan apkah itu..hari kiamat... diaman pada masa itu kita seperti kelkatu....

pada mase itu..kita semua umpama kelkatu yang terbang bertempiaran...macam kelkatu lepas ujan...hohoho...tak kesah dari mana ceruk pun..pastikan diri nya selamat...dan..time tuh...girlfrined tak ingat boy friend..mak tak ingat abah...ibu yang menyusu meniggalkan anak....ibu yang menggandung tak perasaan dia dah terberanak....

sampai begitu tahap pada waktu kiamat..semua manusia bergelimpangan..menyelamatkan diri...tiada siapa peduli ...

dan pada ayat kelima..Allah menerangkan lagi...gunug-ganang berterbangan umpama bulu...
cuba bayang gunung yang megah menjadi pasak bumi..tetpi berterbangan umpama bulu... lihat bertapa Allah maha berkuasa atas segala ciptaannya...gegaran pada hari kiamat menyebabkan gunug berterbangan umpama bulu berterbangan..


dan ayat yang seterusnya...Allah menerangkan...lagi..bahawa..jika pada masa itu...baik orang yang berat timbangan amalannya kan terselamat tetapi bagi yang ringan amalan timbangannya..maka di tempatkan didalam neraka...yakni neraka hawiyyah..

sekadar gambar ilustrasi

dan aku nak cerita bertapa Allah sayangnya kat kita...Allah bertanya lagi kepada kita....supaya kita jelas... adakah kita tahu apa itu neraka hawiyyah...mestilah kita tidak tahu..mcm mane gamabarannya...jadi Allah menerangkan..pada ayat seterusny..supaya kita jelas dan berjaga-jaga dan menjadi insan yang mulia disisinya...Allah memeberitahu apa itu neraka hawiyyah... hawiyyah itu adalah api bakar yang memanas ...

disini kita lihat..tanda-tanda besar berlakunya kiamat..tetapi adakah kita mengambil pengajaran???

..... lihatlah dunia.....

apa yang terjadi pada dunia...apa yang terjadi kepada kita...haha..kehidupan yamg penuh dengan sia-sia berlaka..hidup tiada pernah puas dek ulik dengan nafsu seerakah,,,hahahhahh....

dunia sudah menunjukan kiamat semakin dekat tetapi kita sibuk dengan dunia yang hanya sementar...apakah ini di namakan ke hidupan???
(ya ini adalah kehidupan...)

ini kau cakap kehidupan bro ijau ?..

(dunia jambatan akhirat..)

yap tepat sekali..Allah menilai kita kehidupan di dunia..supaya kita akan dapat reward diakhirat...dalan surah alqariah tadi sudah jelas..jika kita mahu selamt di dunia dan pada hari kiamat kita perlu mengabdikan diri kepada Allah.... dan yang penting sekali kita kena tahu yang kita perlu selamat pada fitnah dajjal...

nabi Muhammad s.a.w..hari2 berdoa supaya terselamt daripada fitnah dajjal ...tetapi kita???

"ya Allah kau selamtkanlah kami dari fitnah dajjal, hasutan syaitan, kecelakaan dan hasand dengki manusia"

ada satu hadis sahid..

sahabt bertanya Ya Rasulullah s.a.w..bagaimana keadaan yakjud dan makjud?

yakjud wal makjud adalah dua bangsa yang akan keluar selepas dajjal...kini lubang yang sudah digali pada dinding tembaga sebesar biji kurma..apabila azan dia akan tertidu dan apabila dia tersedar..dia kembali mengorek...

lebih kurang berginilah maksud hadis itu..cuba bayangkan pada zaman Rasulullah s.a.w... lubang pada dinding tembaga itu sudah sebesar biji kurma...tetapi hari ini...(meremang bulu roma aku menulis berkenaan yakjud wal makjud)

selain itu tanda-tanda hari kiamat adalah dunia akan diperintah oleh seorang pemerintah yang maha adil iaitu Muhammad bin Abdullah (imam mahadi) dan dibantu oleh nabi isa yang pada masa itu adalah seorang umat akhir zaman.. bertapa indah dan harmoniya pemerintahan imma mahadi selama beberap tahun..ada riwayat menyebutkan selama 40 tahun...semua manusia beriman dan hidup dengan aman...dan nak dikatakan bertapa selamatnya pada masa itu...sehinggakan bayi yang menyelut didalam lubang ular apabila di patut tak terasa kesakitan kerana ular pada masa itu tidak mempunyai bisa...lihat bertapa hebat perumpamaan pada masa itu.,... nak cerita ..pada masa itu dunia aman tiada kedurjanaan..

teringat aku kisah dua orang khlifah yang maha agung..nak ceritakan betapa hebat pemerintahan meraka sehinggakan semua manusia bertaqwaa pada masa itu.. dan tidak lain tidak bukan mereka adalah kalifah umur abdul aziz dan muhammad al fatih..

kehebatan dan waraknya umar abdul aziz di gamabrkan dengan satu cerita mengenai pengembal2 yang hidup diperdalaman..bila mana pada malam pertabalan umar abdul aziz tiada serigala yang datang memburu kambing2 pengembal...mereka sudah mengetahui sudah terlantiknya seorang khalifah yang adil dan diberkati Allah...dan bertapa pada zaman itu tiada langsung kemiskinan...sehinggakan...wang2 yang dikeluarkan zakat tidak digunakan untuk fakir miskin..bertapa harmoni pemerintahan orang alim dan semasa wafatnya khalifah ini..para pengembal juga sudah tahu..ttg kemangkatannya apabila seringgala mula menggangu ternakan mereka....tetapi pada zaman kita???...bagaimana..adakah pemerintah mengambil ikhtibar dengan cerita khlifa agung kita?..atau mereka tidak tahu? atau mereka pura2 tidak tahu?

kehebatan muhammad al fatih juga sudah digambarkan didalam hadis nabi ketika berlakunya perang khadak....sedang Rasulullah s.a.w mengali parit unutk perang khadak...tiba-tiba ada sahabat memanggil Rasulullah s.a.w ada sebijik batu besar yang susah untuk dihancurkan..lalu.. dengan tiga kali ketukan dari Rasulullah s.a.w..maka hancurlah batu itu..tetapi setiap ketukan mempunyai makna..dan Rasulullah s.a.w bersabad..pada ketukan pertama....kedua...dan ketiga Rasulullah s.a.w bersabada..."..constantinople(istanbul) akan jatuh ke tangan tentera islam. rajanya adalah sebaik-baik raja,tentera nya adalah sebaik-baik tenter.."

hadis ii dipercayai oleh semua...dan sehinggakan ayah muhammad alfatih sendiri percaya yang hadis itu berlaku pada zamannya..namu tidak...ia berlaku pada zaman anakanadany..bertapa hebat muhammad alfatih ini dimana dirinya diterangkan oleh Rasulullah s.a.w 800 tahun yang lepas...pada zamanya...

bertapa hebatnya nya tenteranya..tiada seorang pun yang pernah meniggalkana solat sunat tahjud...hebat tenteranya..dan dia..adalah seorang raja yang tidak pernah meninggalkan solat sunat kalbiah dan bakdiah serta solat sunat tahjud...tidak hairanlah pemerintahannya diberkati oleh Allah...jadi..adakah kita ini tergolong dalam golongan seperti khlaifah diatas...

ingat mereka adalah khalifah yang mana semasa pemerintahannya adalah berusia 30-an...masih muda...tetapi waraknya mereka...nak kata iklan teh boh.."ada umm"... hebat..aku kagum...tetapi mana naak2 muda kita..seperti umar alkhatab..mana anak2 muda kita seperti muahmmad al fatih...mana anak2 muda kita seperti salehuddin alayubbi..mana? mana?

hahahaah mereka sibuk dengan hiburan dunia yang merosak minda dan akal mereka...marilah kita sama-sama selami kehebatan para khalifah kita dan para Rasul kita..yang pastika akan mengubah pesepsi hidup kita..dan jangan lupa..akan anak2 muda kita..kerana meraka adalah pemerintah masa depan dan bukan pekhianat agama...

wallahualam..

kau sayang Allah dan Rasulullah s.a.w

13 aku rase post ko tak bleh blah:

azrinrahim said...

satu entry yang amat menkjubkan .. ayie suka dengan setiap entry yang mukmin utarakan .. bnyak manfaat n coretan yang boleh diambil pengajaran .. truskan usaha kamu untuk berdakwah .. disambil mencari keredhaan Allah .. incya-Allah ..

immukmin said...

ayie..segala datang daripda Allah...emm..ini adalah satu perkongsian yang ilmu ini baru ja immukmin dapat tadi..alhamdulilah..kongsi bersama kawan2..

LadyBird said...

hari yang menakutkan..
huhuhuhu..
moga2 Allah selamatkan iman dan diri ini daripada huru hara kiamat..
ameeennn..

immukmin said...

amin ya rabbb..

ice said...

nak puji lebih tak elok kan,tp bangge akak ngn adik yg sorg nih,anak ktn plak tu,bangge2,truskan usaha ;)

immukmin said...

salam...akak...ice..tiada yg perlu dibanggakan..semuanya..kerana Allah...insyAllah...sokong immukmin ye kak....

Abu Luqman said...

teruskan penulisan mu...kadang kadang orang bukan suka...

immukmin said...

insyAllah...tq..abu luqman..

AiMaN said...

cucu buat la entry pasal AKU DAN ATOK..pastu hantar link entry tersebut ke ruangan komen atok

Tok Esah said...

wah, bagus nye artikle ni..

teruskan perjuangan dlm jalan yang diredhai... tok sokong dr belakang..

Hantu Sampah Menyerang!! 18SG

immukmin said...

tok esah..insyaAllah lilahhitaala..

masshie mastura said...

panjangnye hehe.

but thanks for remind us.

btw ur blog dah look sooo nice, i lykeee :)

immukmin said...

masshie mastur...k...tq..

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket