Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Saturday, December 18, 2010

antara persahabatan dan keegoan

Saturday, December 18, 2010
السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم

hai semua geng2 nafus seerakah yang kadang-kadang nafsu melonjak-lonjak kegairahan..jungan di biarkan ia bermaharajalela..cepat-cepat kembali kepada Allah nnt tak pasal-pasal melekat dengan syaitan untuk merialisasikan impian syaitan menyesatkan geng2 semua..nauzubillahhiminzaliq..walaupun kita di mana sahaja apabila kita terdedah melakukan perkara yg pasti melangga syariat islam cepat-cepat kembali noh...hohhooh...sesungguhnya apabila kita mengingati Allah hati akan menjadi tenang..alhamdulilah...

tengah aku shok berblog walking tanpa sebarang idea untuk mengupdate blog tiba-tiba laman sosial aku berbunyi menandakan ada orang sedang rancak ingin berborak dengan aku. aku dengan pantasnya membuka lama sosial itu dan membaca serta merta tangan aku menyentuh papan kekunci untuk membalasnya

"immukmin boleh tolong mak cu tak?"
"tolong apa mak cu?"
"eemmm.. pakcu kene pergi keje..tiba-tiba dia dapat msg dari pensyarah dia..pensyarah dia suruh hantar assignment hari ini juga on time.."
"jadi?"
"mak cu minta, immukmin tolong buatkan assignment tuh"
(wondering????)
nak buat macam mana... apa tajuknya???

laman sosial itu berhenti berbunyi sebaliknya telephon reput yg memang betul berada disebelah laptop aku berbunyi..lantas aku mengangkatnya..

"ye makcu..apa tajuknya.."
"isu semasa..tak kesahlah isu apa pun..nak taknak..pak cu kene hantar hari ini juga..mmg terdesak dah ni..makcu tak tahu nak buat assignment mcm mana mengharapkan immukmin je.."
"ok makcu..apa isunya.."
"immukmin pikirlah..apa2 isu pun..asalkan isu semasa..nak kena hantar before 2 ptg"..
aku tgok jam sudah menunjukan pukul 1.15

lantas semasa itu aku sedang membaca entri daripada blog Mohamadazhan HjDesa yang bertajuk mengapa aku tinggalkan syiah lalu terlintas satu idea untuk aku bercerita mengenai syiah..dengan adanya suber sedikit daripada blog bro Muhamadazhan dan beberapa lagi sumber dari internet yang sahih daripada ustaz zahiruddin dan sedikit dari sahabt-sahabt blog lain..akustar mengarang..dan alhamdulilah siap..aku terus emil kepada mak cu aku...

telefon reput di sisi berbunyi lagi..

"terima kasih immukmin..kalau tiada anak sedara siapa lagi nak tolong..kawan2 pakcu tak beritahu pun yang kene siapkan assignment...kawan-kawan pakcu mmg suke berdengki..makcu pun tak faham.."
"biasalah makcu..siapalagi kalau bukan sedara sendiri nak minta tolong.."

perbualan berhenti disitu...

(sebenarnya apa yang nak di beritahu dan apa entrinya..ke entri kali ini mengenai syiah?)
bukan bro ijau..entri kali ini aku nak cerita pasal kawan...kawan....kawan...dan kawan....

(macam menarik je...kak pink suke entri ini...sepanjang berblog tak pernah immukin post pasal entri kawan...)
oh ye ke..tak perasan pulak..hohoho



ok hari ini aku ingin bercertia pasal sahabt...sahabt boleh mejadi teman dan kadang kala bakal menjadi lawan..macam mana ini boleh berlaku dan kenapa ini boleh berlaku???

ok..dalam hidup aku aku pernah ada seorang kawan..amat rapat insyaAllah sampai hari ini kami sangat rapat ..sahabt karib dunia akhirat. umur persahabtan kami sudah menjangkau empat tahun...sepanjang persahabtan kami ..macam-macam kami lalui... aku mengenalinya di sebuah sekolah yang mempunyai asrama yang amat usang...kami belajar,bersahabt, tolong menolong..aku sakit dia bantu dan dia sakit..aku bantu...dan kami juga pernah menjadi musuh disebabkan orang ketiga..dan mmg ditakdirkan persahabtan kami adalah persahabtan yang ikhlas kerana Allah dan akhirnya kami berkawan sampai hari ini..walaupun sahabt aku itu jauh di nun bumi anbia' tetapi kami tetap keep in touch...kami adalah sahabt yang akan kekal dunia dan akhirat insyaAllah...

macam mana segala permusuhan ini berlaku...kerana terlahirnya perasaan tidak puas hati yang tidak diluahkan dan di sembunyikan..serta wujudnya orang ketiga yang merenggakan persahabtan itu sediri..

kadang2 salah faham antara satu sama lain adalah punca berlakunya permusuhan antara satu sama lain.. aku amat kesal atas apa yang belaku..hampir sebulan kami tidak bertegur..membuatkan aku dan sahabat aku itu dalam keadaan tidak tenang..apa bila sahabt aku dalam kesusuhan aku rasa kasihan melihat dia..tiada orang datang membantu..dan apabila aku dalam kesusahan tiada orang datang membantu dari jauh dia melihat..segala kerja yang dulu kami sama-sama lakukan ..tidak boleh di selsaikan dengan aman melainkan meminta orang lain sebagi orang tengah antara kami... jika di ingatkan kembali macam perempuan pun ada hhahaha.. itulah ego lelaki...

(macam mana boleh baik kembali immukmin)

macam mana boleh baik kembali? pertanyaan yang bernas kak pink . semua nya bermula kembali ketika aku sarat demam..demam yang amat panas..aku sengaja menyuruh kawan-kawan aku merahsiakan daripadanya..sehinggalah dia datang melawat ke bilik aku untuk meminjam sesuatu daripada roomate aku...dia melihat aku dalam keadaan terketar-ketar lantas merasa dahi aku yang panas..dia mengangkat aku dan suruh aku ke tandas untuk mandi..dia mencarikan aku ubat untuk aku makan supaya kebah demam ku..alhamdulilah ...asbab kejadian itu..persahabtan kami kembali baik..dan aku amat bersyukur kepada Allah...
dan kini sahabat aku selesa di bumi anbia menuruskan pengajiannya disana..aku berdoa semoga dia berjaya..insyaAllah...

ok..ini cerita pasal aku...tetapi korang tahu tak ada juga sahabt yang selepas dia berkawan dia bermusahan dan bermusuhan sehingga dia mati....kerana apa..kerana tidak boleh melihat sahabtnya berjaya..dengki tidak bertempat..sanggup melakukan perkara yang terkutuk semata-mata suka melihat sahabatnya gagal dalam hidup...ada ke macam ini??? hohoh..mestilah ada...ini manusia yang dibenci oleh Allah..menjatuhkan orang lain demi kepentinagan diri sendiri...

geng2 semua jangan bertindak sedemikian rupa..sahabat adalah yang kelima setelah Allah, Rasul, ibubapa, adik beradik... sahabt ini seperti saudara kita...sahabat inilah yang sepatutnya sentiasa ada dengan kita di kala kita sedih dan gembira...

ada juga sahabat yang demand..mencari kawan2 yang setaraf dengan kekayaannya..ya Allah..macam ini pun ada... aku tak tahu nak cakap..sanggup memburuk-buruk kawan semata-mata kepentingan diri sendiri...

terima seadanya sahabat korang yang mmg ikhlas nak kawan dengan korang..tak kiralah dia gemuk ke..kurus ke..itam ke..putih ke...asalkan dia baik..dan membawa kejalan Allah..itu sudah terbaik buat korang..bukan yang ajak korang kejalan yang di murkai oleh Allah...
(sakit pinggang duduk depan komputer ni dari pagi tadi hohoohh)

satu lagi..bila kawan korang bad mood dan marahkan korang jangan mudah sangat korang terasa..korang ambik positif..kuatkan hati..terima apa yand sedang berlaku dengan dia..approch dia..dengan baik dan tanya apa masalah dia...jangan korang pegi mengamuk time dia pun mengamuk....mmg tak jadi r..kalau macam itu..

yang penting korang kene kenal apa yang dia suka dan apa yang dia tak suka..dan belajar..peribadi dia..study elok2..bila dah tahu..masing2 akan hormat kehendak masing2...insyaAllah...yang penting ingat..pastikan sahabt itu membawa kamu ke pada jalan Allah..insyaAllah..

sahabat yang baik adalah sahabat apabila kita melihat mukanya kita mengingati Allah.. insyaAllah..

kepada geng2 nafsu seerakah semoga ukwah kita berkekalan..insyaAllah...
ukhwah fillah abadan abada

waallahulam

aku sayang Allah dan Rasulullah s.a.w



p/s: sahabt aku ni..lelaki bukan pompuan yek!!hak3!!

11 aku rase post ko tak bleh blah:

ZWAN SABRI said...

Baeknyerrr... Lepas ni leyh tolong bwat assignment zwan plak.. HEHE..

immukmin said...

zwan:hahaha..tgok masa gak..kalu terdesak.insyAllah..hhoohoh

CETUSAN SEIKHLAS RASA said...

N3 menarik... tapi akak dah ngantuk, nanti akak dtg semula utk membacanya....

Unknown said...

alhamdulilah..bgusnya mukmini ad sahabt seperti tu,,ayie susah hendak dapat sahabt seperti kerana kadang2 mereka akan gunkan ayie untuk siapkan assigment sahaja.. bukan mahu mengungkit, tapi kesal dengan mereka.. apabila memerlukan sahaja ad, tapi bila ayie memerlukan, susah untuk mereka tolong.. tpy alhamdulilah, sahabat sek dahulu masih ad untuk mendengr coretan dan sahaabt-sahabt blog semua .. nice netry untuk pedoman semua ..

immukmin said...

ayin..:insyaAllah lilahitaala..

Muhammad Mu'az said...

salam jejak..

erm, ana suka anta punya post pasal sahabat. ana pun ada sahabat juga. tapi tak adalah sampai 4 tahun macam anta kan. tuh sangat hebat.

apapun, nak dapatkan seorang sahabat memang susah. kena doa banyak banyak agar Allah tunjukkan kita sendiri sahabat itu. jadi, mungkin kita tak akan tersalah dalam mencari sahabat.

insyaAllah, sekadar perkongsian,

wassalam :)

immukmin said...

muaz:...insyaAllah...satu..hr nnt anta pastimenjumpainya...tq...sbb..perkongsian berguna

fa-in said...

boleh la buat kan sy punya assgnment plak lepas ni kan2..
Sweet nye korang nye persahabatan.
BarakAllahu fikum.

immukmin said...

fa-in: ..kalau dah time tu..immukmin free..dan mmg fa-in terdesak...boleh lah..hohohoh

Mohamadazhan.com said...

salam bro immukmin, tq sudi2 sebarkan maklumat :)

tahniah atas persahabatan yang baik :) moga ukhwah alam maya ini dapat memberikan sedikit manafaat ilmu kpd kita :) amin

immukmin said...

azhan: subahanaAllah...ini adalah kerana Allah..dan bersahabt kerana Allah..dan kita juga insayAllah bersahabt kerana Allah....insyaAllah..perkongsian berguna untuk semua...

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket