Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Monday, December 6, 2010

telaga kausar

Monday, December 6, 2010
السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم

selawat dan salam atas junjungan besar nabi kita nabi Muhammad s.a.w . zikir dan tasbih memuji Allah s.w.t..

apekhabar semua member2 nafsu seerakah yang stylo lagi gempak...hak3!!! hahahaha...seronoknya...boleh lepak kat umah..nih walaupun sedikit boring yek!!! hak3!!!... jom2..kita cite pasal berkenaan jungjugan besar nabi kita Nabi Muhammad s.a.w...rasul di awal dan di akhir...hohohho..kagum gue...hak...nak tahu aku nak cite pasala apa?.... aku tahu korang sume nak tahukan....aku nak cite pasal telaga kausar.. indah cerita ini..kalu dengar terus dari telinga.. tapi kalu melalui pembacaan ni ..ada yang tidak lengkap...insyAllah..aku cuba yang terbaik untuk kawan2 aku semua faham ttg cerita ini....

Bismillah

A001
Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu (wahai Muhammad) kebaikan yang banyak (di dunia dan di akhirat).

A002
Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan sembelihlah korban (sebagai bersyukur).

A003
Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, Dia lah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya).


sungguh indah surah al-qausar ini...ada sesetengah mengatakan ini adalah surah khas untuk Rasulullah s.a.w..dan ada yang mengatakan surah ini mengenai telaga kausar? emm...waallahhualam... tetapi surah ini sungguh indah..bait2nya hanya di tujukan oleh Rasulullah s.a.w..dan... aku tertaraik pada ayat yang terakhir..

"Sesungguhnya orang yang bencikan engkau, Dia lah yang terputus (dari mendapat sebarang perkara yang diingininya). "

adakah ini bersamaan dengan maksud syafaat???"
wallahhualam... hanya Allah dan RasulNya mengetahui lebih tepat maksud disebalik ayat ini...

enteri aku kali ini adalah mengenai telaga kausar yakni syafaat kedua daripada Rasulullah s.a.w selepas syafaat pertama iaitu dipercepatkan hitungan amalan.

ok..aku nak cerita sedikit apa yang berlaku di padan masyhar...mengenai suasana ketika dihisab.. pekara pertama yang dihisab solat (tak sempurna solat , tiada kompromi).. hukum pertama yang akan di hisab ialah mengenai pertumpahan darah .

dalam orang duk kalut di hisab ada 7 golongan yang terselamat dalam panas terik mentari mendapat lindungan dari arays Allah iaitu..

1- Pemimpin yang adil.

2- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

3- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

4- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

5- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata “Aku takut pada Allah”.

6- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

7- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

(adakah kita dalam golongan ini)

dan yang lain yang masih menuggu untuk dihisab sibuk mencari syafaat daripada nabi2..daripada adam hinggalah ke pada junjungan besar iaitu Rasulullah s.a.w nabi di awal dan akhir kekasih Allah.


syafaat pertama sudah diberi kepada semua umatnya...dan syafat kedua adalah telaga kausar...


(sekadar gambar ilusterasi sahaja)
ciri2 telaga kausar..
1)berbentuk segi empat tepat..
ada sesetegah pendapat mengatakan bahawa setiap penjuru di jga oleh 4 khulafa arrasyidin iaitu abu bakar assiddiq r.a, umar alkhatab r.a, uthman bin affan r.a dan ali bin abu talib r.a.
2)airnya nya mengalir diatas permata dan yakut. airnya putih lebih putih daripada susu dan lebih manis daripada madu serta lebih sejuk daripada embun. jika seseorang itu minum pasti tidak akan haus selam-lamanya.
3)telaga kausar ini airnya berasala daripada syurga. aliran asalnya daripada syurga.

satu hadis..

ketika kami duduk bersama Rasulullah s.a.w, lalu Rasulullah s.aw mengantuk dan terlelap seketika. selepas itu dia bagun dan tersenyum.
seorang sahabat bertanya.
"ya Rasulullah s.a.w mengapa engkau tersenyum"
"turun kepadaku satu surah iaitu surah al kausar"
"adakah kalian tahu apa itu kausar"
"hanya Allah dan Rasulullah s.a.w sahaja mengetahui"
"kausar adalah sebuah telaga, barang sesiapa yang meneguk sekali dari air telaga kausar maka tidak akan dahaga selama-lamanya"

adakah korang semua tidak mahu menjadi tetamu nabi di telaga kausar? hahahhaha...ada manusia yang tidak akan menjadi tetamu nabi di telaga kausar..nak tahu siap???

sebelum itu...aku nak kasi tahu kat korang satu lagi hadis...

umat aku akan rosak dengan dua perkara iaitu kemewahan dan kejahilan

kenapa dengan kemewahan dan kejahilan..sebab dua perkara inilah ada segolongan diantara kita tidak akan menjadi tetamu Rasulullah s.a.w di padang mashyar....
ingat!!!

ketika manusia sedang sibuk berebut2 mengambil air di telaga kausar walaupun bekas2 di situ mmg cukup untuk semua ada pendapat mengatakan bekas2 di telaga kausar umpama bintang2 bertaburan tetapi disebabkan kerakusan mesti ada yang berebut dan tiba2 sedang ada yang beratur mengambil air di telaga kausar datang malaikat dan menarik umat Rasulullah s.a.w..

Rasulullah s.a.w bertanya kepada malaikai itu..
"wahai malaikat mengapa engkau menghalang umatku daripada menerima nikmat ini?"
"sesungguhnya manusia ini telah menyeleweng ajaran mu selepas kewafatanmu."

macam mana diorang boleh seleweng? disebabkan oleh kemewahan dan kejahilanlah..dengan kemewahan manusia boleh membuat fatwa untuk menghalalkan yang haram...dan tgok...dah seleweng daripada ajaran Rasulullah s.a.w... sebb bodoh pun manusia boleh seleweng ajaran Rasulullah s.a.w.... beringatlah wahai manusia.....

jom jadi tetamu Rasulullah s.a.w dengan mengamal segala ajaran dan sunahnya..mengamalkan alquran dan sunahnya...insyAllah peroleh kejayaan....
tak rugi pun.. malah mendapat kejayaan...

doa iftitah:

Allahu Akbaru kabiraw walhamdu lillahi kathiraw wasubhanallahhi bukratau waasila.
Wajjahtu wajhia lillazi fataras sama wati wal ardha hanifam muslimaw wama ana
minal musyrikin. Inna solati wanusuki wamahyaya wammamati lillahi rabbil'alamin.
La syarikalahu wabiza lika umirtu wa ana minal muslimin.
Maksudnya:
Allah Maha Besar sebesar-besarnya. Dan puji-pujian bagi Allah sebanyak-banyaknya.
Dan maha suci Allah siang dan malam. Kuhadapkan mukaku, kepada yang
menjadikan langit dan bumi, aku cenderung lagi berserah kepada Allah dan bukanlah
aku dari golongan orang-orang yang menyekutukan Allah. Sesungguhnya
sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku kuserahkan hanya pada Allah tuhan
seru sekelian alam. Sekali-kali tidaklah aku menyekutukanNya . Dan dengan
demikian aku ditugaskan, dan aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam).


aku adalah dari golongan orang-orang Muslim (Islam).
ayat di atas di tuju khas oleh Rasulullah s.aw...

maksud ayat ini adalah Muhammad adalah muslim yang pertama sebelum nabi adam lagi...

wallahualm...

aku sayang Allah dan Rasulullah s.a.w

P/s: jika ada sebarang kesalahan ..sama ada hadis atau fakta didalam coretan ini..mohon tegur yek!!! thank cute =)



2 aku rase post ko tak bleh blah:

azhar said...

aku masih belum layak utk semua ni....berharap agar diberi kesempatan...

immukmin said...

insyAllah...azhar..sama2 kita mendekatkan diri kepada Allah..mengamalkan sunnah Rasulullah s.a.w

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket