Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Tuesday, December 7, 2010

pengorbanan dan perpindahan

Tuesday, December 7, 2010
السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم

selamat pagi dan selamat tahun baru kepada semua yang bergelar manusia dan mempunyai nafsu yang mmg hebat yek!!! hak3!!!!

...hijrah itu pergorbanan,hijrah itu perjuangan, hijrah membentuk persaudaran, hijrah membentuk perpaduan, oleh itu mari semua kita sambut maal hijrah..bla.bla.bla..

bergema lagu2 itu di ear drum aku..hahhahah..setiap tahun...lagu tema maal hijrah itu dilagukan...dan kita semua suka mendengar...malah ada adik2..kecik kita siap menjeri2 menyayikan lagu ini..kadang2 bangga gak aku tgok diorg..bagus2.. ini lah pelapis yang boleh di harapakan..bangga aku hohhoohoo... tapi biasalah tak semua yang kita mahukan kita dapat...tak gitu pak long???

paklong hanya mengangguk.....hak3!!!!

ok...sebenarnya pagi2 lagi mama aku dah kejutkan aku (hak tak malu dah besar mak kejut lagi) lepas solat subuh, lepak2 sat..aku pulak jadi speker...kejut adik2 aku hak3!!!... lepas aku mengamuk satu rumah dah berleter macam mak orang baru diorang nak banggun kalu tak hampeh...hohohohoho.... lepas tuh..aku terus on laptop...tgok dekat dashboard na!!! semua orang update pasal tahun baru... hahahaah..bangga aku sebagai orang islam..sebb masih ramai manusia yang menghayati keindahan bulan islam ini...hohooh....
(dah2 immukmin apa yg hang merepek nih.. cepat r..apa enteri hang kali ini)

hahahhha..minta maaf..aku ade je bende nak bercerita..ini baru menulis..kalu face to face..aku rase kawan blog aku tak mampu melayan..hak3!!!!.. ok sabar noh...enteri hari ini..pasal perpindahan (hahahahah perpindahan...orang cerita pasal maal hijarah dia cerita pasal perpindahan...kononya nak kasi lain pada orang lah tuh..padahal hijrah= perpindahan..)

ye lah..semua orang post maal hijrah..aku nak lain daripada yang lain...ok enteri aku hari ini..perpindahan....

sebelum itu..jom kita layari sirrah nubuwah ..nabi Muhammad s.a.w...
yang aku peleknye pada zaman Rasulullah s.a.w nih...org2 musyrikan punyelah benci denga Rasulullah s.a.w..tapi bilaorang tuh nak belah pada mekah..dia boleh tak kasi...pelek kan..hahaha...sama lah dengan zaman sekarang...tgok masa berputar kembali...hohoho... zama sekarang manusia mcm orang musyrikin lah...tak suka kan orang tuh..tetapi bila orang tuh dapat sesuatu yang boleh menjauhakan diri mereka di tempat yang lain...dia tak kasi..nak tahu sbb apa...sbb perasaan dengki perasaan ini yang menyebabkan manusia bersifat tidak puas hati...

apabila Rasulullah s.a.w mahu berpindah dari mekah ke madinah...para musyrikin mekkah sudah tahu yang Rasulullah s.a.w pasti akan berjaya di madinah..jadi dia menghalang perjalanan Rasulullah s.a.w dgn mengepung rumah baginda dengan orang yang terkuat dikalangan setiap kabilah.... tak ingat..tapi seingat aku...40 orang kot..hahah..40 orang penyamun lah kot.....

Rasulullah s.a.w menyuruh sepupunya ali bin abi talib menggantikan tempat tidurnya . tanpa rasa takut malah rasa bersyukur di suruh oleh Rasulullah s.a.w dgn serta merta ali bin abi talib menggantikan tempat tidur Rasulullah s.a.w..

A009
Dan Kami jadikan (sifat tamak dan gila mereka kepada harta benda dan pangkat itu sebagai) sekatan (yang menghalang mereka daripada memandang kepada keburukan dan kesingkatan masa dunia yang ada) di hadapan mereka, dan sekatan (yang menghalang mereka daripada memikirkan azab yang ada) di belakang mereka (pada hari kiamat). lalu Kami tutup pandangan mereka; maka dengan itu, mereka tidak dapat melihat (jalan yang benar)

potongan ayat dia atas di baca oleh Rasulullah pada secubit pasir lalu dilemparkan ke arah 40 orang dan mereka semua di tutupkan hijab oleh Allah untuk melihat Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w kelaur daripada rumah baginda selambe dek jew..hohohoho...takde sorang pun perasaan..yang mereka tahu...Rasulullah s.a.w sedang nenyak tido didalam rumah..... bermulalah penghijrahan Rasulullah s.a.w bersama sahabatnya iaitu abu bakar assiddiq... abu bakar ni mmg bijak..sebelum bermulanya penghijrahan nih..dia dah perepare macam2 dah... di suruh anak perempuanya, asam' membawa 2 ekor unta serta makanan dan anak lelakinya membawa kambing... untuk menutup tapak kaki unta yang bakal di tunggang Rasulullah s.aw dan abu bakar...


bermulalah sirah penghijrahan Rasulullah s.a.w dari kota mekah ke madinah... banyak panca roba yang di harungi oleh mereka berdua ... detik2 yang paling sedih bagi aku adalah ketika didalam gua tshur...hohohoho..mmg sedih..mmg dramatik...kalu buat film mmg aku menagis r..hohoho.....


(gua thur)


sebelum Rasulullah s.a.w masuk kedalam gua ini...ayah mertuanya masuk dahulu..,abu bakar assiddiq..bertapa dia sayangnya kepada junjugan mulia ini..diguna serban untuk menutup semua lubung yang ada didalam gua itu..menutup semua lubang binatang buas... lalu Rasulullah s.a.w masuk dan berasa amat letih..abu bakar memperlawa Rasulullah s.a.w tidur diribanya.... tidak dia perasan di penjuru gua itu ada satu lubang yang belum di tutup..lalu dia menutupnya dengan menggunakan kakinya... kerana dia tidak mahu Rasulullah s.a.w terjaga dari tidur...


tiba2 kaki abu bakar di patuk oleh ular tetapi di tahan olehnya..sehingga biiru bibirnya... menahan bisa yang semakin mengamuk didalam tubuhnya. tahannya abu bakar as sidiq sehingga air matanya menitis


dipipi Rasulullah s.a.w ...ketika itu Rasulullah s.a.w tersedar..dan bertanya kepada abu bakar as sidiq kenapa dia menangis..pada awalnya abu bakar hanya berdiam diri tetapi setelah Rasulullah s.a.w melihat kakinya..baru lah Rasulullah s.a.w tahu yang abu bakar telah di sengat.. lantas.. dengan rasa tangungjawab Rasulullah s.a.w menyedut bisa di kaki Abu bakar... cuba kita lihat bertap Rasulullah s.a.w menghormati sahabat...walaupun dia seorang nabi tetapi itu tidak bermakna dia tidak boleh bertindak sedemikian..bertapa dia adalah ketua yang hebat....jika ketua kita..adakah dia seperti peribadi Rasulullah s.a.w?

macam2 lagi yang diharungi oleh Rasulullah s.a.w termasuklah dikejar oleh orang musyrikin..tetapi itu tidak melemahkan semangatnya..dan dia telah samapi ke quba' dan disana benda yang pertama dilakukan adalah membina masjid..



adakah korang tahu apa maksudnya....?????? seruan pertama adalah solat lima waktu sehari semalam..itulah masuk dengan pembinaan masjid ini... penghijrahan ini memberi erti di mana berhijarah dalam mengubah sesuatu daripada yang buruk kepada yang baik dan daripada yang baik kepada yang lebih baik.

setelah itu..barulah Rasulullah s.a.w sampai di madinah an nubuwah...disambut oleh orang ansar..dengan penuh meriah sekali (meremung bulu roma aku tulis enteri ini)....

tola al baddarul alaina minstli yasir wadaa..

dialunkan nasyik tanda kesyukuran.... dan perpindahan itu memberi seinfiniti makna buat semua umat islam dari dulu hingga sekarang..dgn perpindahan itu..maka tersebarlah agama islam dipelusuk dunia...

masih aku ingat sabda Rasulullah s.a.w

"tiada hijrah selepas pembukaan kota makkah selain daripada penghijrahan daripada yang buruk kepada yang baik"

so....marilah kita sama2...memantapka..dan melihat semual sejarah perpindahan Rasulullah s.a.w sebagai wadah memantapkan iman...lihat bertapa Rasulullah s.a.w sanggup berhijarah menentang segala rintangan semata2 demi islam ..tetapi kita....

semoga sambutan 1 muharam kali ini memberi seribu satu makna untuk kita..mengubah diri kita dari yang buruk kepada yang baik...waallahhualm..

shif your paradigm

aku sayang Allah dan Rasulullah s.a.w












8 aku rase post ko tak bleh blah:

HonEyBuNNy said...

salam maal hijrah...

immukmin said...

salam ..maal hijrah tuk cik honey bunny

azhar said...

nikmat Islam yg kita dpt skrg ni hasil dr pengorbanan rasulullah dan para sahabat..aku bangga dilahirkn Islam...salam maal hijrah...

immukmin said...

insyAllah...itulah sebenarnya...slam maal hijrah.. azhar..

Fuziani JSR said...

Tertarik dgn perkataan PERPINDAHAN... Dalam hidup kita, adakala kita perlu berpindah atau berhijrah ke arah yang lebih baik dari hari ini....

immukmin said...

betul kak fujee..itu yg terbaik untuk kita...insyAllah...

ice said...

syahdu n terharu ngn entri ni... salam maal hijrah :)

immukmin said...

ice...insyaAllah..sama2 kita meningati Allah..ok...

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket