Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Wednesday, December 8, 2010

"Yahudi dan Nasrani berasal daripada Islam?"

Wednesday, December 8, 2010
السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم


hai semua geng2 nafsu seerakah..hak suke di ingatkan..aku sayang geng2 semua...hohohhoho... tujuan enteri ini adalah untuk menrunkan ego orang nasrani dan yahudi..hohohhoh.... aku tgok orang yahudi ni terlampau bangga dengna agamanya.... hhohooh bila di tanya..

"kita berasal daripada satu agama yang sama" kata seorang yg bergelar islam
"tidak..martabat agama ku lebih tinggi dari agamamu" penuh bangga yahudi itu berkata...

so, aku di sini ingin memartabatkan agama aku hohohoh...

ok...jom2..kita tgok enteri aku hari ini.... "Yahudi dan Nasrani berasal daripada Islam?"
tgok pada enteri ini..WAH!!! bertapa hebat agamaku.... dan agama suci sepanjang zaman..
ok enteri ini satu pertanyaan ..siapa2 boleh ague..ok...

jom usha surah al baqarah ayat 130-134...


A130
Tidak ada orang yang membenci agama Nabi Ibrahim selain dari orang yang membodohkan dirinya sendiri, kerana sesungguhnya Kami telah memilih Ibrahim (menjadi nabi) di dunia ini; dan sesungguhnya ia pada hari akhirat kelak tetaplah dari orang-orang yang soleh yang (tertinggi martabatnya).

A131
(Ingatlah) ketika Tuhannya berfirman kepadanya: "Serahkanlah diri (kepadaKu wahai Ibrahim)!" Nabi Ibrahim menjawab: "Aku serahkan diri (tunduk taat) kepada Tuhan Yang Memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".

A132
Dan Nabi Ibrahim pun berwasiat dengan agama itu kepada anak-anaknya, dan (demikian juga) Nabi Yaakub (berwasiat kepada anak-anaknya) katanya: "Wahai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama (Islam) ini menjadi ikutan kamu, maka janganlah kamu mati melainkan kamu dalam keadaan Islam".

A133
(Demikianlah wasiat Nabi Yaakub, bukan sebagaimana yang kamu katakan itu wahai orang-orang Yahudi)! Kamu tiada hadir ketika Nabi Yaakub hampir mati, ketika ia berkata kepada anak-anaknya: "Apakah yang kamu akan sembah sesudah aku mati?" Mereka menjawab: "Kami menyembah Tuhanmu dan Tuhan datuk nenekmu Ibrahim dan Ismail dan Ishak, iaitu Tuhan yang Maha Esa, dan kepadaNyalah sahaja kami berserah diri (dengan penuh iman)".

A134
Mereka itu adalah satu umat yang telah lalu sejarahnya; bagi mereka (balasan) apa yang mereka telah usahakan, dan bagi kamu pula (balasan) apa yang kamu usahakan; dan kamu tidak akan ditanya (atau dipertanggungjawabkan) tentang apa yang telah mereka lakukan.



ok dah usha kan??? jom aku nak ajak korang selami ayat2 suci ini..mmg indah...emm..aku nih..tak nak lah di katakan bajet pandai mentafsir..sebb aku pun dapat dari seorang ustaz yang amat hebat...alhamdulilah..hohooho...mmg hebat....

so, jika ada sebarang kesalahan mintak2 lah tolong tengur noh...aku takut..aku tak job down somthing yg aku tertinggal...maklumlah mase job down tuh aku bukan gune buku dan kertas hanya sekadar handphone di tangan..hak3!!!! (pulun!!!)
(immukmin dah start ngarut dah.... cepat r....)

ok2 jom kita tgok...

bapa kepada para nabi adalah nabi ibrahim... dah tuh adam... nabi adam bapa kepada manusia... sebb apa aku cakap nabi ibrahim ini bapa kepada para nabi..start pada nabi ibrahim..semua nabi adalah bersaudara sbb pada nasab keturunan nabi ibrahim..tapi sebelum nabi ibrahim nabi2 berasal daripada keturunan berbeza. ok... itu untuk hurai nasab dan agama islam.. hak3!!!
(gaya cikgu pendidikan islam nih)...

ok....

untuk ayat 130 surah albaqarah...

sesungguhnya Allah telah memilih nabi ibrahim untuk menjadi imam kepada semua umat pada zamannya. dan jika orang itu tidak menerima ajaran yang dibawa oleh nabi ibrahim maka dia dikatakan memperbodohkan diri sendiri.

pada zaman ini ..semua orang nampak kebaikan,kebijaksanaan, dan kemulian nabi ibrahim..tidak pernah sekali dia melakukan kesilapan...cuma yang manusia zaman itu pertikai adalah tentang hubungan nabi ibrahim dan ayahnya..tetapi itu tidak menjadi persoalan kerana bapanya yang menyuruhnya memilih sama ada Allah atau ayahnya..lantas dengan penuh keyakinan nabi ibrahim memilih Allah..sebb..dia yakin yang Allah itu adalah tuhan sekalian alam... dengan berlakunya peristiwa pembakaran nabi ibarahim..dia telah berjaya meyakinkan kepada beberapa orang tentang kekuasaan Allah tetapi ada juga manusia yang menuduhnya menggunakan ilmu sihir...itulah manusia jika sudah gelap hatinya...tiada apa yang bisa dibendung selain daripada hasad dengki.

dan Allah sudah berjanji bahawa dia adalah orang yang akan mendapat kejayaan di dunia dan diakhirat.... kenapa? satu pertanyaan bonus dari aku...
sebab dia adalah hamba2 yang menyerah diri kepada Allah...

selepas itu dalam ayat ke 131 surah al- baqarah..

aku pun tak faham ayat nih...lepas aku dengar ustaz yang hebat mentafsir ayat ini ..baru aku faham maknannya..insyAllah...Allah dan Rasulnya lebih mengetahui..

nabi Allah ibrahim telah dikurniakan oleh Allah dua orang anak hasil perkahwinannya dengan hajar dan sarah..iaitu ismail dan ishak. dengan lahirnya dua cahaya mata yang soleh ini maka bermulalah pembahagian keturunan...iaitu arab dan israel . nabi ishak menurunkan keturunan israel manakal ismail menurunkan bangsa arab... ok... aku nak memperjelaskan firman Allah di atas setelah apa yang aku tahu...

semasa ismail meningkat remaja, nabi ibrahim telah mendapat satu mimpi iaitu menyembeleh anaknya sebagai korban. ujian ini adalah ujian menguji keimanan... bertapa berat hati sang ayah ingin menyembeleh anak kesayagannya..tetapi dengan izin Allah.. Allah telah menggantikan nabi ismail dengan seekor kibas




so..pada hari itu...nabi ibrahim mengorbankan kibas sebagai satu ibadat korbannya yang menjadi amalan kita sehingga hari ini.... itulah maksud pada ayat 131. nabi ibrahim tunduk dan patuh pada perintah Allah..tidak ada sedikit..tidak ada seinci suruhan Allah di lengah2kan... hohohho... kalu kita...hohho..suruh solat pun...liat hohhoho..inikan disuruh sembelih anak sendiri..macam mana gayanya... tidak hairan lah pada ayat 130 Allah berfirman
"...dan sesungguhnya ia pada hari akhirat kelak tetaplah dari orang-orang yang soleh yang (tertinggi martabatnya). "

sebelum kita melangkah ke ayat seterusnya suke untuk aku menceritakan seba sedikit ttg kisah nabi ismail... nabi ismail adalah genarsi yang melahirkan keturunan arab. ismail bin ibrahim telah berkahwin dengan seorang perempuan daripada keturuanan jurhum..... hohoohoh....
(weh apa tuh jurhum ,,aku tak tahu lah immukmin)
jurhum ini keturunan ad dan samud.... masih ada sisa-sisanya yang hidup..... daripada perkahwinan ini maka lahirlah satu bangsa iaitu bangsa arab... ok daripada bapanya sendiri seorang nabi maka anak2 nabi ismail juga amat soleh dan tiada diantar mereka yang mengamalkan penyembahan berhala.... tgok...mmg pada asalnya..orang arab nih mmg tidak menyembah berhala......

ni koi nak beri tahu kat oak semua..bangsa arab tidak menyembah berhala... sesekali tidak... tetapi....hohohoh..ada tapinya...revolusi penyembahan berhala berlaku di makkah pada zaman nabi ibrahim dan ismail adalah disebabkan oleh seorang lelaki yang berasal daripada satu kabilah yang di beri nama kannan yang datang daripada Hijaz...

4oo tahun sebelum nabi Muhammad s.a.w diutuskan...maksud disini..sebelum nabi muhammad s.a.w dilahirkan lagi...400 tahun lepas...penyembahan berhala ini bermula..disebabkan makhluk Allah tuh yang memasukan fahaman berhala ini... nak tahu satu fakta...

sebenarnya mereka menyembah Allah tetapi kononya menjadikan berhala itu sebagai perantara... itu dah silap...syirik..wo...nauzubillahiminzaliq..sebb apa...bertapa bodohnya penyembah berhala ini..sedangkan dia tahu...yang berhala itu adalah boneka yang dicipta dari tangan-tangan mereka sendiri..malah tidak bernyawa...hohohhoo..

ok pada ayat 132.. disini..aku mmg puji sepuji pujinya kepada para Rasul aku kagum...kalau kita bab2 wasiat ni...semua pakat gaduh berkumpul bukan pasal agama..tapi pasal harta dunia yang tak kekal...astaghfirullahhalzaim...bangunlah wahai manusia yang bergelar muslim..bangun...korang tak tahu ke..yang harta ini adalah dunia semata-mata.... yang akhirat itu kekal selama2nya..

ayat ini menerangkan ttg wasiat nabi ibrahim yang diberikan kepada nabi ishak, nabi ismail dan cucunya nabi yaakub serta isteri-isterinya hajar,sarah dan kutra isteri ke 3nya. anak-anak kutra ..

katanya:
"Wahai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama (Islam) ini menjadi ikutan kamu, maka janganlah kamu mati melainkan kamu dalam keadaan Islam".

tgok...kat sini..nabi ibrahim telah berpesan kepada dua bangsa iaitu bangsa israil dan arab dan jawapan kepada itu adalah islam...islam selamanya..islam tetap dihati.... cuba kita tgok...Allah tekan kan dalam ayat itu..ttg kewujudan nabi yaakub...disini reffer kepada bangsa israel..kerana nabi yaakub ini adalah bani israel... ayat ini diturunkan kepada nabi Muhammad s.a.w supaya Rasulullah s.a.w boleh menyampaikan kepada orang yahudi yang ada di madinah pada waktu itu.

walaupun mereka tahu tetapi mereka tetap mencari dalili untuk mengatakan agama mereka lebih tinggi martabatnya...

info
*pada zaman Rasulullah s.a.w , faris bin kaab dan 2 orang lagi sahabatnya menganut agama nabi syuib...agama hanif....

demikian juga pada ayat 133..nabi yakub juga berpesan pada benda yang sama kepada anak2 dan keturunannya...
"Apakah yang kamu akan sembah sesudah aku mati?" Mereka menjawab: "Kami menyembah Tuhanmu dan Tuhan datuk nenekmu Ibrahim dan Ismail dan Ishak, iaitu Tuhan yang Maha Esa, dan kepadaNyalah sahaja kami berserah diri (dengan penuh iman)".

tgok apa yang dijawab oleh bani israil....

"Kami menyembah Tuhanmu dan Tuhan datuk nenekmu Ibrahim dan Ismail dan Ishak, iaitu Tuhan yang Maha Esa, dan kepadaNyalah sahaja kami berserah diri (dengan penuh iman)".

apakah bukti ini tidak cukup wahai bangsa yahudi?????
hahaha aku tanya macam lah diorang yang baca..hohoho..tapi ini sebagai pengetahuan buat kawan2 nafsu seerakah..hahahhah

dan pada ayat 134..

ayat ini menerangkan bertapa orang yahudi ini berbangga dengan keturuan diorang..keturunan yang hebat..tetapi diakhirat kelak Allah tidak bertanya pada keturunan tetapi betanya pada diri sendiri..apa yang dilakukan.. dan apa yang yahudi ini dapat adalah apa yang dilakukan... ayat ini diturunkan kepada bangsa yahudi yang terlalu berbangga dengan keturanan mereka..yang mulia..mmg benar keturuan bangsa yahudi ini amat mulia..ada pendapat mengatakan hanya10 orang nabi sahaja yang tidak berasal daripada bani israil..dan yang lain semua berasal pada bani israil.mmg patut bangga tapi kebanggan itu tidak dipandang oleh Allah..

"..bagi mereka (balasan) apa yang mereka telah usahakan, dan bagi kamu pula (balasan) apa yang kamu usahakan; dan kamu tidak akan ditanya (atau dipertanggungjawabkan) tentang apa yang telah mereka lakukan."


itu adalah pesanan Allah kepada bangsa yahudi dan juga kita sebgai peringatan...

tengok bertapa hebat agama islam..agama yang kekal di atas jalan Allah..sesungguhnya Allah telah memartabtkan agama islam itu di seantero dunia..




"tiada agama yang boleh mengumpul berjuta-juta manusia di satu temapt melainkan agama islam semata2 untuk mentauhidkan Allah yang esa.."


wallahhualam..

aku sayang Allah dan Rasulullah s.a.w




6 aku rase post ko tak bleh blah:

Sepi tanpa mimpi said...

bukankah memang asalnya yahudi dan nasrani tu dari islam.
para nabi pun kebanyakannya diturunkan kepada mereka.
tapi mereka dengan angkuh menyangka bahawa para nabi diturunkan kepada mereka menandakan mereka ini kaum yang mulia, walhal disebabkan mereka banyak melakukan kemungkaran..

maaf jika ada tersilap!

immukmin said...

sepi tanpa mimpi..benar..dan tepat..insyAllah..

HonEyBuNNy said...

i love allah & nabi muhammad s.a.w too...;-)

azhar said...

hehe..sekali lagi aku berbangga jadik Islam....

immukmin said...

yap!!!! terbaik...

immukmin said...

yap!!!! terbaik...

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket