Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Monday, July 26, 2010

asyik cinta jew solat pulop...

Monday, July 26, 2010
assalammualikum kawan2 semua....hari ni ..nafsu seerakah ingin berkongsi satu topik tentang.... solat.... aku ni...sebenarnya tak puas hati dengan diri aku ni....bile buat sesuatu yg membuatkan aku seronok...sampai solat pun dah dilengahkan2...ya Allah bersalahnya aku....cm nen ni......kadang2...solat jemaah pun pandang ringan...nak2 waktu subuh n zohor....susoh now nak g solat jemaaah...kenapa2...kenapa2 yek!!!!![wondering]]???? mesti r sebab aku sendiri..mane taknye..ikut nafsu seerakah yg ada bertenggek dekat hati ni...adoi2.....takutnya...aku duk larghor dengan bende dunia nil...sampai solat pun dilengah2kan..tgah shok2 buat bende largho ni..tibe2 mati..tak semapt solat....cm ne???ohhohohohoohhhoho takut wei.....(nauzubillahhiminzaliq)...orang yg semapt mengucapkan lailahhaillahAllah sebelum dia mati.....wajib syurga ke atasnya...kalu orang tak sempat cam ne ek????? nerakakah???? kalu orang yg mcm aku ni...yg suka lengah2kan solat cm ne???? takut....(insyallah lepas ni wat yg terbaik)...tp kalu orang yg tak solat lak cam ne???? ..


kkkkk...aku tak nak hotkan blog ni...aku nak tulis ni..ttg peringatan untuk diri aku...kalu sape nak bace silakan..tp kalu takde pun takpe...bukan pe...ni tuk diri aku..saje nak luahkan melalui...blog..solat ni..umpama tiang agama...andai satu tiada maka runtuh lah agama tuh....takut wei..agama kalu runtuh....maka..tiada iman..dan bila tiada iman...maka tiada syurga...sahabt2 semua...tak tkaut ke...kalu masuk neraka Allah...kalu kita pandang dari sudut dunia mmg...tak de pe2...rase indah bagaikan syurga....kalu kat langkawi tuh.....umpamanya... syurga coklat,rokok, n arak...0hh0h0hh0h0h0h0h0...heheheeheehe...okokokokok...aku bukan nak ajak korg minum arak..makan coklat(aku tak suke coklat..yek!!!),bukan nak ajak isap rokok..atau wat bende2 yg bertentangan dgn agama suci kita..tapi nak kongsi ngan korang ttang ketidak jagaan solat...aku bukan nak tunjuk hebat..tp bagi seorang lelaki ..solat berjemaah di harusakn...ada dua story..pd zaman Rasulullah s.a.w dan para sahabat..

1 story:
Rasulullah s.a.w peranha menyatakan bahawa baginda akan membakar rumah lelaki yg tidak pergi berjemaah...tetapi baginda memikirkan yg lelaki itu mempunyai anak,isteri,ibu bapa...jadi baginda tidak sanggup melakukannya...tengok bertapa solat berjemaah ni di tuntut..

2 story:
story ni aku dgr dari member aku..pada zama saidina umur..ada seorang lelkia yg kuat ibadahnya...dia tidak pernah tinggal solat malam..malah ..solat malm dah menjadi darah dagingnya..sehinggalah..satu hari dia tiadak menghadiri solat berjemaah...pada waktu subuh... saidina umar yg mengimamkan soalt subuh pada waktu itu berasa pelik ttg ketidak cukupan jemaahnya..sehinggkan dia sudah mengenal pasti siapa yg tidak hadir...saidina umur bertemu dagn ibu kepada lelaki itu..dan bertanyakan ttg lelaki itu...ibunya memberti tahu bahawa..lelaki itu..tertido keran penat bersolat malam....dan saidini umar menjawab...jika aku menjadinya...aku lebih suka solat subuh berjaemamah daripada solat maalam..... disini buka aku hendak mengatakan solat malam itu tidak patut dialkukan..ttp llsolat wajib didahulkan...dalam berjemaah..untuk lelaki....

ingat setiap kejayaan bermula dgn solat....apa buktinya...daripada azan...

haiya ala solah....(marilah kita menunuaikan solat)
haiya alal falah (marilah kita menuju kejyaan)

dari sini kita lihat bahwa..kalu kita nak berjaya..kita kene solat..mmg tidak dinafikan bahwa..semua org yg tidak meninggalkan solat...alhamdulililah...berjaya...kita meminta daripada Allah....kita dapat segalanya dari pada Allah...dah kalu korg tak solat mcm mane nak berjaya...dah tuh..salahkan lecturer...tak pandai ajarlah......
tak sebenrnya..salah kita sendiri yg tidak tahu bahawa solat itu penting..bukan sahaja dari segi rohaniah malah dari segi jasmaniah..contoh...waktu sujud..darah akan mengalir ke otak..dan menyebbakan ota kita menjadi cerdas..kalu korang solat lima waktu sehari...korg sudah melakukan sebanyak 42 kali ..so...korg telah melatih otak korang dalam pada masa yg sam...kalu korang dah melakukannya selama sebulan 42x30=1260....kalu buat setahun..1260x12=15120..
kalu korang dah hidup 20 tahun..dan korg start solat dan tidak penah tinggal seusia 13 tahun 15120x7tahun=105840...korang dah lakukan 1055840 senaman otak yg korng sendiri tak sangke...dan korng pasti nampak keajaibanya....ye kdg2 ade gak yg tak pandai...dalam akademik..tp dalam bidag lain dialah raja...itulah kehebatan solat...tp org kita zaman sekarang termaksuklah diri ini..tgok solat seperti bende yg remeh... sampai ada yg tinggalkan dan melegah2kan....aku tak nak ckp yg orng yg tingglakan solat ni sbb salah didkan agama salah mak bapak....untuk zaman sekarng tak logik...kalu dulu logik..tp sekarang sape ckp mcm tuh dia org semua tergolong dalam gologan yg bodo mcm lembu..mita maaf ek...kasaq...sebb pe..zaman sekarang sistem pendidkan agama dimalaysia..membanggung dgn pesat...dari tadika sampailah korang form5..didkan agama tuh sentiasa ada..sehingga ada peperikasaan..bukan tujuan nak buat korang lulus..tp nk tgok korang ingat tak apa yg korang belajar....dan mcm mane korang aplikasikan...tuh jew..sebenarnya...

tak rase bersalah kah anda melewatkan solat...dan tak rase bodohkan anda meningglakan solat..minta maaf kalu ini yg membuatkan korng rase aku ni kuwang hajar...tp...ni satu isu yg pentting untuk aku sendiri..aku ni manusia..iman senipis kulit bwang...nafsu seerakah sehebat gajah..adakah aku mampu melawannye?????semestinya boleh..sbb ape..

solat mencegah kita dari melakukan segala yg mungkar...

ada gak yg tanye kat aku..ade jew budak yg solat tp bodo mcm lembu...perangai lebih daripada firaun...
nak tahu sebb ape..sbb...solatnya tidak sempurna...

tak sempurna??? aku tgok dia tunggang tungik..cukup waktu..itu tak sempurna ko kate??

maksud tidak sempurna ini..adalah bacaan yg tidak betul..tiada tomatninah(berhenti seketika)..solat laju mcm bawak moto FZ..... wuduk yg tidak rata..dan tidak tertib...org amek muka dulu tp di bahan kaki...dah tak ikut tertib...

itulah sbbnye....tak gitu kwan2......aku ckp ...untuk diri aku..ohohohhohohohho..lemah sungguh..iman ku ini..

jadi konklusinya...

kalu nak berjaya,nak panadi,nak jadi yg terbaik dikalangan yg terbasik..nak jadi org yg berjaya didunia dan akhirat..jagalah solat..anda...

waallahhualam...

yg penting aku syg Allah dan Rasulullah..

p/s: kalu korng solat dgn bagus mesti korg tak buat bende pelik2........beres boh..

0 aku rase post ko tak bleh blah:

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket