Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Monday, July 20, 2009

Redha

Monday, July 20, 2009
Dalam menjadi seorang muslim kita perlu ada satu sifat iaitu redha atas ketentuan ilahi.
redha di sini bukan bermaksud redha tanpa usaha tetapi redha selepas kita berusaha.
maksudnya setelah kita berusaha sehabis mungking dan kita mamapu tawakal...
setelah mendapat keputusan kita redha atas ketantuan Allah.
kita tidak boleh berputus asa dengan perkara buruk yang telah kitaq alami tetapi sebaliknya kita kene bersyukur kepada Allah kerana dia masih sayangkan kita.
adakah kita akan selalu mengingati Dia. jika kita senang, dilimpahi dengan harta yang banyak..adakah kita akan mengingati Dia????
adakah kita tahu yang harta itu datang daripada Dia???
mata kita telah dikaburi oleh syaitan dan nafsu sehingga kita lalai mengingatiNya.
sebaba itu Allah menguji sesorang itu dengan kesusahan dunia supaya mereka akan sentiasa mengingati tuhan mereka ya Rahman.
kita seharusnya bersyukur dan redha denga ketentuan ilahi bukan kita mengeluh dan menyalahkan diri sendiri tetapi kita perlu kembali kepada Allah. mengingatinya dan tidak lekang beribadat kepadanya. insyaAllah ada kejayaan disebalik kegagalan.
Allah mengurniakan kita kegagalan bukan untuk kita meratapi atau menangisi tetapi mengambilnya sebagai pengajaran hiduap yang boleh memanfaatkan. itu adalah satu method yang jelas dapat membantu kita. tetapi manusia zaman sekarang apabila sudah menemui kegagalan mereka pasti mengungkapkan perkataan Redha dan selepas itu mereka tidak mahu berusaha untuk menigkatkan dirinya sendiri..
seharusnya kita sebagai umat islam perlu mempertingkatkan kualiti hidup supaya kita dapat bersaing dipentas dunia.
kuasai dunia seperti salahuddin alayubi menguasai 2/3 dunia.
insyaAllah
waallahhualam

0 aku rase post ko tak bleh blah:

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket