Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Thursday, July 16, 2009

NAFSU!!!!

Thursday, July 16, 2009
nafsu????
sesuatu yang amat bahaya. nafsu terbahagi kepada tujuh.
yang selalu kita ketahui ialah nafsu baik, nafsu yang sederhana, nafsu yang jahat. itu yang kita boleh gambarkan dalam bahasa kita. bila kita berada didalam nafsu yang baik kita kan cenderong melakukan segala amal ibadah yang telah diwajibkan oleh Allah kepada umatnya. tak ramia orang tang berada di dalam ketegori nafsy yang baik.
kebanyakan kalifah Allah akhir zaman mempunyai nafsu yang dikatakan sederhana iaitu yang cenderong melakukan kebaikan dan kemugkaran tetapi apabila mereka telah melakuan kemugkaran telahir rasa penyesalan atas apa yang telh dilakukan. ini kerana mereka masih mempunyai secebis iman di dalam diri. nafsu yang jahat pula biasa lahir kepada orang yang terang-terang melawan segala suruhan Allah. mereka cenderung melakukan kemugkaran dan bersa gembira apabila segala hasrat buruknya tercapai. ini adalah golongan manusia yang tidak mengsyukuri nikmat Allah. jadi marilah kita sama-sama berusaha memperbaharui iman dan taqwa kepada Allah. Allah maha penggasih lagi maha penyayang.
masih terbuka pintu taubat kepada orang yang sedar atas apa yang telah dilakukan.
insyAllah kita adalah ahli syurga Allah.
waAllahhuaalm.

0 aku rase post ko tak bleh blah:

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket