Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Saturday, December 8, 2012

Ada Yang Terbaik Dari Allah

Saturday, December 8, 2012

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم

Rasa sedih, hiba, gembira, semua bercampur. Mungkin mengharapkan cerah langit hingga ke petang tetapi rupa-rupanya hujan ditengahari. Apa yang kita mampu buat? Nak salahkan siapa? Jangan salahkan siapa-siapa, salahkan diri sendiri yang tidak reti menilai. Bak kata pepatah melayu, ukur baju pada badan sendiri. Itu yg terbaik. Kena tahu asal usul kita. Keadaan kita bagaimana? Siapa keluarga kita? Apa kelulusan kita? Jadi tak layak untuk kita menentukan segalanya atas kehendak kita tanpa memikirkan orang lain.

Kadang-kadang aku terfikir, kenapa aku diberi dugaan yang hebat dan tidak sama seperti kawan-kawan aku yang lain? Astghfirullahhalazim, aku cepat-cepat tersedar yang Allah maha mengetahui. Setiap kejadian di langit dan di bumi ada hikmahnya dan hikmahnya menyuruh kita sebagai makhluk Allah berfikir dimana silapnya. Pokok pangkalnya diri sendiri. Tepuk dada, tanya iman, uji otak, tanya akal.

Satu yang aku belajar sepanjang aku hidup sebagai seorang muslim adalah, jangan mudah membuat kesimpulan awal atau pun bak kata orang putih, don't jump into conclusion tetapi ada caranya iaitu,

1. Take the positive side of the problem

2. Take the negative side of the problem

3. Analysis both side

4. Take the interesting for the both side

5. Conclude the problem

6. Make the decision.

Jadinya caranya sudah ada yang penting perlaksanaannya perlulah berkhemah.

Jangan cepat melatah tetapi penuh dengan diplomasi dan ingat setiap apa yang kita lakukan perlulah ikhlas kerana Allah serta perlu ada misi yang kukuh. InsyaAllah segalanya akan berjalan seperti yang dirancang atas izin Allah.

Cinta itu milik Allah dan Allah sahaja yang berhak menabur benih-benih cinta kepada insan yang layak untuk di cintai. Perlu ingat cinta yang suci adalah cinta yang halal cinta yang diperhalusi ijab dan qabul dan semuanya akan menjadi ibadah. Didik isteri bukan perkara yang mudah melainkan dengan cara dan syariat yang betul. BarakaAllah.

Aku sayang Allah dan Rasulullah s.a.w
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

0 aku rase post ko tak bleh blah:

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket