Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Thursday, January 6, 2011

MELAWAN ALLAH? nauzubillahhiminzaliq

Thursday, January 6, 2011
السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم

hai geng2..hohoh!!..lama tak bersua..minta maaf sangat2..hohoh!! bukan tak nak update blog tetapi..server kat kolej..amatlah lembab selembab tangan aku menaip hohoh!!..ape2 pun alhamdulilah, pagi ini dapat juga aku melunaskan aktiviti yang memang kerap aku lakukan..jika aku berada di kolej...iaitu..berjogging..kat umah tak jog..hohoh!! sbb malas dan dekat rumahlah lemak ku mula berkumpul....dan disini..aku ingin mengurangkan.. menukarkan lemak kepada mascule yeah!!

sambil2 jogging dapat gak tgok keindahan ciptaan Allah yang sangat indah. berjogging di persisiran bendang yang tali airnya penuh dengan teratai..teringat lak lagu teratai layu di tasik madu..hak3!! (gedik disini hohoh!).. apa2 pun..melawok-melawok gok...kalu sirius2 gak..hak3! ayat member aku bile time dia sirius..

ok...hari ini nak gak aku kongsi ilmu dengan geng2 nafsu seerakah bukan apa..setiap apa yang kita lakukan perlulah bermanfaat. semalam adelah satu majlis ilmu...tertarik lak aku..bukan apa kita insan lemah bak kat ustaz yang beri ceramah tu nak belajar ugama ada dua cara..

pertama bertalqi..

maksud disini belajar dengan guru yang yakin dengan kealimannya dan mempunyai ortoriti untuk menyampaikan ilmu dan ilmu yang sebenar-benarnya yang dipelajari dan dari sanad2 yang soheh dan asalnya daripada junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w

kedua

berdamping dengam orang soleh dan alim serta para ulama'. bertukar-tukar pendapat mengenai ilmu agama.

itulah yang ustaz tu cakap...so semalam..ustaz yusaini bin yahya.. memang meriah menceritkan perihal Kelazatan Akhirat. macam biasalah..hohoh! kedatangan aku agak lambat . ada kesulitan yang tidak boleh di elakan..tetapi aku dan kawan-kawan aku lewat dalam 10 minit. kuliah yang mengambil masa 60 minit itu amat berguna dan manfaat..tak boring tapi seronok ...percayalah ..try r..

ok...mengenai kelazatan akhirat. katanya..

manusia zaman ini amat sayang kepada dunia..tiada perasaan untuk mencari akhirat..bila ini terjadi maka manusia itu berani MELAWAN ALLAH,..
nauzubillahhiminzaliq... beranikah kita melawan ya RAbb?!!...jangan buat giler bro!..
katanya sifat yang membuatkan manusia ini berani MELAWAN ALLAH adalah sifat sayangkan dunia..

Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud.

'aku tidak takut umat ku fakir tetapi aku takut umatku bersenang lenang'

ada juga sahabat yang berkata..

'aku tidak takut di uji dengan kemiskinan tetapi aku takut di uji dengan kesenangan'

hak3!! tgok! see! look!

bersenang ini amat ditakuti oleh para sahabt termasuklah Rasulullah s.a.w sebab apa? sebab..takut MELAWAN ALLAH lah..
'ko immukmin, pandai-pandai je cakap kalu kaya kita akan MELAWAN ALLAH'

oh tak percaya ek? ok aku nak cakap tak semua manusia yang kaya MELAWAN ALLAH tetapi ini terbukti..contoh.. Qarun.

kekayaan telah menyebabkan dia MELAWAN ALLAH..tidak menuniakan suruhan Allah..malah leka dengan dunia..disebabkan apa... disebabkan KESENANGAN lah bro..

gua cakap bukan berdasarkan mitos..tapi gua cakap berdasarkan sejarah...yang hampa duk cakap harta karun, harta karun tuh...dapat daripada nama dia lah.

manusia akan melampau apabila mereka bersenang-lenang. apabila proses melampau ini terjadi maka meraka akan hilang pertimbangan dan melupakan ya Rabb..bila dah lupe...start nak MELAWAN lah...

bile dah MELAWAN mula lah duk meletakan sifat kekayaan pada diri sendiri dan meletakan sifat miskin kepada Allah.. hangguk dia..

hang duk berlindung dengan harta..pa dia! aku nak habak mai kat hang...hang tau tak harta hang mari kut mana? kut Allah lah...nak tanya kat hang..kalu lah hang kaya, hang cakap... hang duk tanam pokok durian..pastuh hang juai ...pastuh..hang cakap...itu semua titik peluh hang..takda kaitan dengan sapa2..hang silap...hang memang silap...sbb..kalu Allah tak izinkan bijih benih pokok durian tuh bercambah dan membesar..bukan setakat durian...buah lain pun..hang tak merasa.....hang jangan nak menyombong lah dengan kelazatan dunia..tak kemana...

ada empat sifat manusia yang akan MELAWAN ALLAH
1)Takbur
2)Hasad
3)Marah
4)Sahwat

bila hang duk sombong...maka semuanya hang rasa hang punya..abih r...hang start MELAWAN ALLAH r..orang cakap tak boleh pakai seluar pendek..nampak aurat..berdosa... hang duk melawan r..
'ikut suke hati aku r..kubuq lain2'

bila hang duk dengki..hang star MELAWAN ALLAH lah..hang tgok sejarah iblis cukup...duk jeles dengan manusia tu jadi lagu tu tuh... MELAWAN ALLAH..orang suruh sembah Adam tak mau ..belagak..

Marah ni pun sama gak..hang duk marah2..api duk keluar masuk dalam hati..abih r... rosak ...pungah iman..start MELAWAN ALLAH

shawat pun sama...kalu hangpa duk dengar shawat suka na!..tapi..kalu dah nafsu seerakah bertukar gred dari D ke A..abih r...MELAWAN ALLAH..abih duk romen tepi tasik... ni contoh na!! banyak gi contoh lain hohoh!

jadi aku nak habak kat hangpa...pi-pi lah..cari kelazatan akhitat..tak rugi..langsung..sikit tak rugi...percayalah kat aku...betoi ni... hang bersusah-susah kat dunia mencari akhirat..insyaAllah..kat akhirat nnt hang bersenang lenang... hang senang-senang kat dunia ni..conferm kat akhirat hang susah...

wallahhualam..

aku sayng Allah dan Rasulullah s.a.w

3 aku rase post ko tak bleh blah:

James Buns said...

banyak sgt hang ni.

sahwat yang paling ganas!

Encik MamaT said...

dunia nampak di depan mata.. zahir.. sedangkan akhirat itu tidak tercapai akal... hehe.. hanya orang yang berilmu dan beramal soleh layak menjadi kaya.. dan kena igtkan juga.. "kemiskinan menghampiri jurang kekufuran".. sebab miskin terjadi macam2.. lacur diri.. tukar agama... hmmm...

immukmin said...

james buns: hak3!!..jangan main2 dgn shwat na!!

encik mamat:betul kemiskinan akan membawa kepada kekufuran..tetapi jika seseorang itu..tahu hukum Allah..dan pelajari insyaAllah..dia merasakan kemiskinan itu satu kemanisan iman...
betul..kalu kita melihat kemiskinan ini pasti membawa kepayahan..tetapi insyaAllah yang susah itu ada hikmahnya...

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket