Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Monday, January 3, 2011

Dosa dan Pahala?? apa kita tahu??

Monday, January 3, 2011
السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم

hai geng2 nafsu Seerakah!!...alhamdulillah dengan segala rahmat dan pertolongan Allah akhirnya aku selamat sampai ke utara tanah air meneruskan pengajian aku. hohoh!. segalanya bermula dengan tenang dan mudah. walaupun dah 2 hari aku di utara tanah air..tetapi perasaan rindu atau homsick masih terkesan di dada...teringat mama, abah dan adik beradik di kampung..hohoh!..tapi perkara itu tidak melemahkan aku untuk terus berjihat di atas jalan Allah insyaAllah..

lepas magrib tadi..aku betul2 terlupe ade kuliah magrib kat surau kolej aku..lepas bace doa aku terus balik bilik..terkurung aku di dalam bilik beberapa ketika...tiba-tiba ...

lagu 'How do i live without you' nyanyian LeAnn Rimes memekak-mekak memanggil aku... dengan pantas ketenangan aku terganggu.

"assalammualikum..immukmin" no telephone adik aku timbul pada skrin phone aku.
"waalaikumsalam..ah ayo kenapa?"
"emm line stremyx tak ok..dah 4 hari dah..tolong call TM"
"ok..jap g aku call"

dengan pantas aku mematikan telefon aku..dan bercadang untuk menelefon TM...apabila aku call tiba2 satu msg masuk..
"your air time share was expired...bla..bla.."

hak3!! rupa-rupanya..takde kerdik..aku pun membusykan diri aku dgn hal dunia..meminjam telephon member aku untuk menguruskan line internet dirumah...dalam pada masa yang sama terdengar cermah dari surau yg berdekatan..rasa mcm serba salah...tetapi aku masih buat tak tahu untuk menyelesaikan urusan dunia ini..dan akhirnya urusan dunia diselesaikan dgn jawapan yang hampar dari opereter..aku melangkah gagah kesurau..untuk mengetahui apa yang di bincangkan oleh ustaz yang di jemput...menyesal gak aku tak stay tadi..seyes aku lupe... aku mengambil tempat bersebelahan seorang pakcik..sambil mukanya tersenyum melihat aku..walaupun ada 5 minit lagi sebelum masuknya azan ishak..tetapi aku masih gagahkan diri..untuk mendengar.

satu rangkap maksud ayat alquran membuatkan aku memahami permasalahan yang di bincangkan..

"walau sebesar zarah pun kebaikan yang kita buat Allah akan kurniakan pahala, dan sebesar zarah kesalahan Allah akan menjatuhkan hukuman dosa kepada kita"
rangkap maksud ini yang membuatkan aku untuk mengetahui apa penjelasan lanjut.
kata ustaz tu lagi..

" kita tak tahu,sampai bila kita hidup..dok tgok artis.. dok puja-puja..depa dak tahu artis yang depa puja..hipokrit..belakon pasai dunia dan akhirat..suma boleh..bila buka URTV pakaian dedah sana dedah sini...ini yang kita puja. penipuan yang besar"

pap!! terkena batang hidung aku sendiri..ajak pala aku..hohoh!..aku pun terasa dengan apa yang selama ini aku suke baca suke tgok, suka dengar...

rasa keinsafan juga..tetapi aku berdoa semoga istiqamah..insyaAllah. kita sebenarnya tidak perasaan dengan apa yang kita buat..

aku pernah komen satu blog..dalam komen tuh aku tulis..
"bila nafsu seerakah mengatsi akal..bila kekayaan mengaburi mata..maka syariat Allah dilupakan"
bertapa aku terkesan dengan ceramah oleh ustaz tuh...ayat yang aku rase semua orang akan terasa...merindui dunia lebih daripada akhirat...aku pun bukan perfect..so bende nih reflect kat aku balik...mentarbiahkan diri..dengan mendekatkan diri kepada Allah dan mendengar ceramah serta berdamping dengan para ulama' adalah yang terbaik mengubati penyakit hati..

ustaz itu menyambung lagi untuk menutup kulihanya..

"hampa kalu nak jadi mukmin yang sejati..hampa kena betul semua perkara..hampa duk cerita sana cerita sini pasai dosa pahala..tapi hampa tak jaga..duk bergaul laki perompuan .. kalu yang perompuan hampa tutuplah aurat tu..jangan duk tunjuk kat..orang r...tak baguih..dosa free2... hak laki pun sama..hang ingat hang duk pakai seluar tiga suku baguih sangt r. duk nampak bulu betih....mmg tutup aurat..tapi kita sebagai orang islam kene perfect..baru bulih jadi mukmin sejati..kita duk cerita sana...cerita sini..kutuk yahudi..tapi kita pun sama sekali duk pakai seluar tiga suku ikut depa....cakap pompang-pompang ..duk jaja..pasai dosa pahala...tapi hampa duk ada perasan dengki kat orang..duk kutuk orang sana..duk fitnah orang sini..kita sepatutnya..jaga pertuturan kita tahu akidah kita tahu syariat jadi sama-sama kita ingat mengingati..semperna tahun baru ini..kita berubah kearah yang lebih baik.."

aku terasa...panas juga muka aku..dengar segala ini..aku pun berusaha mengubah dan mentarbiah diri kearah yang lebih baik insyaAllah...

entri kali ini bukan bertujuan mengutuk tetapi ingat mengingati...aku nak kasi tahu kat sini..nak jadi seorang islam yang perfect, kita kene mempunyai mutu keunggulan dalam mentarbiahkan diri kearah yang lebih baik..mencintai Allah lebih daripada segala-galanya...kadang2 kita lalai tetapi cepat-cepatlah kita sedar..

kita tahu hakikat sebenar pahala dan dosa..tetapi kita tidak pernah berusaha kearah itu dalam menangani dan mempelajari segala-galanya hukum Allah ini..bersama-sama kita mempertingkatkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah..insyaAllah..ingat mengingati..

"kita tahu tetapi kita tetap lakukan..kita di kira??"

waallahualam

aku sayang Allah dan Rasulullah s.a.w

4 aku rase post ko tak bleh blah:

Unknown said...

terima kasih imukminin atas entry kamu ..kamu telah membuatkan ayie memikirkan apa yg telh ayie lakukan selama ini.. incya-Allah kita berubah semata-mata kerana Allah .. waaallahualam ..

James Buns said...

hm..gua suka layolt baru ini.
senang.kemas.tersusun.

pasal entire plak.ok still remind me on GOD.

keep up good wrk.

Encik MamaT said...

fren.. tenkiu... tapi tak semestinya kita nak tunggu sempurna dulu baru nak boleh tegur orang.. betul tak.. kita di minta ubah kemungkaran apabila kita nampak... itu yang dituntut...

James Buns said...

selain blog kau.

ni blog gua consider blog kena ambik air smyg sblm baca.

http://keretamayat.blogspot.com/

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket