Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Friday, January 7, 2011

SOMBONG BAKAL SUMBING

Friday, January 7, 2011
السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم

hai geng nafsu seerakah..mohon maaf kerana tidak mampu untuk berblogwalking kerana kelembapan internet di sini membuatkan kemesran kita terjejas..mohon maaf kepada semua yek!.. emm...hari ini hari jumaat..ya Allah indah sungguhnya..damai..tetapi tidak boleh lari dengan tiupan angin dingin yang indah di pagi hari membuatkan manusia khusyuk meneruskan tidur tanpa menghiraukan solat subuh yang memanggil-manggil...insyaAllah..semoga semua geng2 nafsu seerakah tidak terbui dek ciptaan mimpi-mimpi indah dari syaitan laknatullah..

satu keSOMBONGAN yang telah di terapkan oleh syaitan-syaitan ini dalam diri setiap manusia supaya menjadi sepertinya yang so call gah dan bajet bagus.. ini tidak boleh bah!...aku pun nak pesan pada diri aku jangan jadi SOMBONG sebab apa..Rasulullah s.a.w tidak pernah sombong...hohoh!..aku jatuh cinta pada mu ya Rasulullah s.a.w..aku jeles dengan sahabat-sahabat mu yang bisa berjumpa mencium dan memeluk serta menatap wajah mu...

suke untuk aku berkongsi satu hadis yang membuatkan aku jeles dengan seorang sahabat nabi ini.. ya Allah jelesnye aku...

anas bin malik meriwayatkan.
maksudnya:
"satu hari zahir, seorang lelaki kampung (badui), memberikan hadiah dari kampungnya kepada Rasulullah s.a.w. Rasulullah pun membekalinya ketika ia hendak pulang. beliau berkata, ' Zahir adalah orang badui yang merupakan bagian dari kita, dan kita adalah orang kota yang akan selalu menyayanginya.' Rasulullah s.a.w sendiri sangat meyenangi Zahir, meski ia tidak memilik wajah yang rupawan. suatu ketika, Rasulullah s.a.w mendatangninya ketika ia tengah menjual barang dagangan. beliau mendekap zahir dari belakang. zahir yang tidak bisa melihat orang yang mendakapnya berkata, 'siapa ini? lepaskan aku!' setelah itu, Zahir pun menoleh dan mengetahui bahawa orang yang mendakapnya adalah Rasulullah s.a.w. mengetahui hal itu, Zahir terus berusaha agar belakangnya tetap menyentuh dada Rasulullah s.a.w, kemudian beliau berkata 'siapa yang hendak membeli budak ini?'."

hak3!!..ini lah cara Rasulullah s.a.w bergurau..indah kan..bertapa dia sayang sesama manusia tidak kira daripada bangsa dan keturuan mana tetapi dia tetap mesra..ya Allah...lihat..walaupun dia seorang Nabi....dia tidak pernah SOMBONG ..tidak kita ingin mencontohinya..ya Allah..sungguh aku rindu akan Rasulullah s.a.w. sungguh penyayang Rasulullah s.a.w.

adakah kita akan menjadi manusia yang SOMBONG sehinggakan kita tidak melihat orang yang duduk di bawah kita...dan menganggap orang dibawah kita dalah gologan yang tidak layak berdiri sebaris dengan kita.... ya Allah..jangan bersikap sedemikian rupa..jangan..nnt satu hari yang bawah inilah yang bakal membantu kita...

jangan kita hina dengan orang yang berada di bawah kita...kerana di akhirat nnt manusia adalah sama... kita sepatutnya memabantu meraka supaya dia dapat berdiri sebaris dengan kita. itulah yang di namakan "ukwah fillah abdan abada" kita tidak tahu bertapa dia mahu berjaya seperti kita..kita tidak seharusnya meletakakn mereka di kaki kita..tetapi letak mereka di hati kita..supaya kita sama- sama sayang antara satu sama lain..lalu lenyaplah perasaan SOMBONG ini..

maka cita-cita syaitan laknatullah..berkecai meletus umpama gunung berapi...ya Allah tidak kah kita rasa yang kita patut membantu manusia yang seiman dengan kita..bukan hanya memperlekehkan mereka...terima segala idea mereka.. berbincang untuk mendapatkan keputusan yang lebih tepat..itu lah yang patut kita lakukan..bukan membandingkan kepandaian, kekayaan..atau pangkat..sebaliknya kita sentiasa bertukar-tukar pendapat..kerana..apa..Allah menciptakan manusia itu saling lengkap melengkapi..setiap manusia ada keisimewaannya..jadi... buanglah sifat SOMBONG yang bakal MENYUBINGKAN kehidupa kita sebagai seorang yang beriman insyaAllah..

waallahhualam..

aku sayang Allah dan Rasulullah s.a.w

9 aku rase post ko tak bleh blah:

Novelgurl said...

amin..jauhkan lah kami dari sifat sombong.

pengLipur Lara said...

betul2..

James Buns said...

ukwah . =)

ok nice entry.Mukmin double check sblm post. ada ejaan yg salah.

:)

immukmin said...

insyaAllah...semoga kita semua berhati-hati dgn sifat ini..

james buns..:tq..hohoh!

Encik MamaT said...

hanya Allah yang layak...

immukmin said...

encik mamat: yap! hanya Allah yang layak...

azrinrahim said...

immukminin nice entry ..buat ayie meneliti diri nie balik..selalu menuncapkan ukhwah fillah tapi kdng-kdng enth2lah..lain jadinya .. hoho ayie suka akan cara gurauan rasulluh..sgt mesra sekali .. dan incya-Allah dijauhkan daripada sifat sombong ..

Hasrol Nizam said...

kadang2 mmg akan rasa perasaan macam tu. tapi bukanlah sampai memandah terlampau rendah orang lain. cepat2 istighfar.

indahnya dapat bersama rasulullah.. :)

Mohamadazhan hjDesa said...

salam bro, maaf no lama tak mai umah ni, moga sihat2 ya

Rasulullah cth tauladan terbaik.semoga kisah menarik diatas dijadikan tauladan kpd kita semua :)

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket