Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Wednesday, November 3, 2010

musibah= memantapkan iman? or musibah=melunturkan iman?

Wednesday, November 3, 2010
السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم

hari ini blog nafsu seerakah bermula dengan satu cerita mengenai masalah di tempat immukmin menetap sekarang, iaitu negeri perlis... gempar satu malaysia perlis banjir teruk hoohohoh...seram sejuk jugak aku memikirkannya mana taknya semua jalan dah ditutup termasuk bandar kangar dan arau. sekarang yang masih belum naik air adalah kuala perlis dan pauh. kalau pauh jika di tgok pada bentuk muka buminya..mmg tidak dinaiki air... tetapi kuasa Allah...kita tidak boleh pertikai..."kunfayakun" sebelum kita berkelip benda tuh dah jadi..nauzubbillahhiminzaliq.. berlindung dibawah naugan Allah..dan Allahlah sebaik2 perlindug..

video

setelah berlakunya trajedi puting berliung di perlis baru2 nih... kini perlis sekali lagi ditimpa musibah iaitu bah org belah utara sebut...belah kita2 disebut banjir....kenapa ini semua berlaku...kenapa????....mari kita lihat semula satu cerita...cerita lagenda..bukan dongeng tapi cerita betul yang diceritakan sendiri oleh Allah didalam kitab suci Al-quran..iaitu banjir besar yang berlaku pada zaman nabi nuh...ok kenapa semua ini berlaku???? sebelum itu..mari kita..menjegok ayat suci alquran dalam

surah Nuh..

[1]
Sesungguhnya Kami telah mengutus Nabi Nuh kepada kaumnya, (dengan berfirman kepadanya): “Berikanlah peringatan dan amaran kepada kaummu sebelum mereka didatangi azab yang tidak terperi sakitnya”.
[2]
dia pun (menyeru mereka dengan) berkata: “Wahai kaumku! Sesungguhnya aku ini diutus kepada kamu, sebagai pemberi ingatan dan amaran yang nyata;
[3]
Iaitu sembahlah kamu akan Allah dan bertaqwalah kepadaNya, serta taatlah kamu kepadaku;
[4]
“Supaya Allah mengampunkan bagi kamu sebahagian dari dosa-dosa kamu, dan memberi kamu hidup (dengan tidak terkena azab) hingga ke suatu masa yang tertentu; (maka segeralah beribadat dan bertaqwa) kerana sesungguhnya ajal (yang telah ditetapkan) Allah, apabila sampai masanya, tidak dapat ditangguhkan; kalaulah kamu mengetahui (hakikat ini tentulah kamu segera beriman)”.
[5]
(Setelah puas menyeru mereka), Nabi Nuh berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku telah menyeru kaumku siang dan malam (supaya mereka beriman);
[6]
“Maka seruanku itu tidak memberikan mereka (sesuatu faedah pun) selain daripada menambahi mereka melarikan diri (dari kebenaran).
[7]
“Dan sesungguhnya aku, tiap-tiap kali menyeru mereka (beriman) supaya Engkau mengampunkan dosa-dosa mereka, – mereka menyumbatkan telinganya dengan jari masing-masing, dan berselubung dengan pakaiannya, serta berdegil dengan keingkarannya, dan berlaku sombong takbur dengan melampau.
[8]
“Kemudian aku telah menyeru mereka dengan terang-terang;
[9]
“Selain dari itu, aku (berulang-ulang) menyeru mereka secara beramai-ramai dengan berterus-terang, dan menyeru mereka lagi secara berseorangan dengan perlahan-lahan.
[10]
“Sehingga aku berkata (kepada mereka): `Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya adalah Ia Maha Pengampun.
[11]
“(Sekiranya kamu berbuat demikian), Ia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu;
[12]
“Dan Ia akan memberi kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan serta anak-pinak; dan Ia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di dalamnya).
[13]
“Mengapa kamu berkeadaan tidak menghargai kebesaran Allah (dan kekuasaanNya), -
[14]
“Padahal sesungguhnya Ia telah menciptakan kamu dengan kejadian yang berperingkat-peringkat?
[15]
“Tidakkah kamu mengetahui dan memikirkan bagaimana Allah telah menciptakan tujuh petala langit bertingkat-tingkat,
[16]
“Dan Ia menjadikan padanya bulan sebagai cahaya serta menjadikan matahari sebagai lampu (yang terang-benderang),
[17]
“Dan Allah telah menumbuhkan kamu (hidup dari benda-benda yang berasal) dari bumi, dengan pertumbuhan yang sungguh-sungguh sempurna,
[18]
“Kemudian Ia mengembalikan kamu ke dalam bumi (sesudah mati), dan mengeluarkan kamu daripadanya (sesudah dihidupkan semula untuk dihitung amal kamu dan diberi balasan), dengan pengeluaran yang sesungguh-sungguhnya?
[19]
“Dan Allah telah menjadikan bumi bagi kamu sebagai hamparan,
[20]
“Supaya kamu melalui jalan-jalan yang luas padanya”.
[21]
Nabi Nuh (merayu lagi dengan) berkata: “Wahai Tuhanku! Sesungguhnya, mereka telah menderhaka kepadaku, dan mereka telah menurut orang yang harta bendanya dan anak-pinaknya tidak menambahinya melainkan kerugian (di akhirat kelak).
[22]
“Dan mereka telah menjalankan tipu daya dengan merancangkan rancangan yang amat besar jahatnya (untuk menentang seruanku).
[23]
“Dan (ketua-ketua) mereka (menghasut dengan) berkata: `Jangan kamu meninggalkan (penyembahan) tuhan-tuhan kamu, terutama (penyembahan) Wadd, dan Suwaa’, dan Yaghuth, dan Ya’uuq, serta Nasr.
[24]
“Dan sesungguhnya ketua-ketua itu telah menyesatkan kebanyakan (dari umat manusia); dan (dengan yang demikian) janganlah Engkau (wahai Tuhanku) menambahi orang-orang yang zalim itu melainkan kesesatan jua”.
[25]
Disebabkan dosa-dosa dan kesalahan mereka, mereka ditenggelamkan (dengan banjir dan taufan), kemudian (pada hari akhirat) dimasukkan ke dalam neraka; maka mereka tidak akan beroleh sebarang penolong yang lain dari Allah (yang dapat memberikan pertolongan).
[26]
Dan Nabi Nuh (merayu lagi dengan) berkata: “Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan seorangpun dari orang-orang kafir itu hidup di atas muka bumi!
[27]
“Kerana sesungguhnya jika Engkau biarkan mereka (hidup), nescaya mereka akan menyesatkan hamba-hambaMu, dan mereka tidak akan melahirkan anak melainkan yang berbuat dosa lagi kufur ingkar.
[28]
“Wahai Tuhanku! Ampunkanlah bagiku, dan bagi kedua ibu bapaku, serta bagi sesiapa yang masuk ke rumahku dengan keadaan beriman; dan (ampunkanlah) bagi sekalian orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan (dalam segala zaman); dan janganlah Engkau tambahi orang-orang yang zalim melainkan kebinasaan!”


tujuan aku menghitamkan ayat2 diatas bukan aku nak kata ayat2 lain itu tidak ada maknanya tetapi ayat2 yang aku hitamkan itu berkait rapat dengan diriku diperlis ini... sesunggunhnya ayat Allah adalah ayat2 untuk zaman dulu, sekarang dan masa hadapan...ayat untuk selama-lamanya..tetapi kenapa kita ingkar? tidak mengambil iktibar daripada apa yang berlakumm..malah ada yang mengangap banjir ini adalah satu keseronokan untuk bermain...sedangkan tidak melihat dari sudut lain...sebenarnya manusia ini..mudah lupa...seronok dgn dunia..sehingga hati menjadi hitam...hitam....dan hitam....serta keras tidak terkira....

lihat...azab Allah dihadapan... ttp...masing2 masih leka dengan dunia...apa yng telah berlaku dengan kita semua...sbbb apa??? sbb hati menjadi hitam...hitam....dan hitam....serta keras tidak terkira.... sebb tuh lah...sbb tuh....dan sbb tuh...iman dah luntur seperti baju yang berwarna terkena clorox..habis semua...


ada juga yang menganggap azab Allah sebagai hiburan...nazubillalhhiminzaliq...gembira dgn azab Allah..walaupun azab Allah ini kecil...pada mata kita..ttp kita tidak tahu kesannya...masih ramai yang mersuka ria...

daripada ayat2 Allah ..itu..marilah sama2 kita bemuhasabah diri..dan dekatkan diri kepada allah..takut kepada Allah..dan yang penting..jika kita sayang kepada Allah...pasti!!! pasti!!! pasti!! Allah sayang berjuta kali dekat kita...insyAllah..ikhlas dalam mendekatkan diri kepada Allah...

"ya Allah..jadikan diri ini insan yang ikhlas dalam beribadat kepadaMu..bukan untuk menunjuk2 ttp untuk mu sepenuhnya..jadikan diri ini..insan yang berjaya didunia dan diakhirat...lilahhitaala..insyaAllah.."

jadi kawan2...daripada apa yang aku tulis untuk nota diriku sendiri..jika kawan2 rasa ini peringatan ini ..satu peringatan yang berguna...marilah kita bermuhasabah..dalam mendekatkan diri kepada Allah..sebagai salah satu saham dala menemui Allah .diakhirat..insyAllah..

subahanAllah walhamdulilah walailahaila Allah Allah hu kahbar...

yang baik datang daripada Allah dan yang buruk datang daripada kelemahan diri sendiri...
aku takut jika semua yang aku lakukan ini..adalah sesuatu yg mendapat kemurkaan Allah..maafkan aku jika aku silap..maafkan aku jika aku sialp...

"ya Allah peliharalah iman ini..agar tidak terpedaya dengan tipu muslihat syaitan dan iblis laknatullah.."

amin...

aku sayang Allah dan Rasulullah s.a.w

mati itu pasti,
hidup itu insyAllah..

waallahhualm..

2 aku rase post ko tak bleh blah:

EYQA ♥ said...

nice entry. byk ilmuuuuu :)

immukmin said...

insyaAllah..ada yg terbaik dr Allah eyqa

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket