Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Friday, November 12, 2010

penceraian satu penyusahan?

Friday, November 12, 2010



السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم

hohohohohohho...rajin bebeno immukmin nih update blog...tak stdy ke..hak3!!!!... suka duk kat umah nih..macam2 isu semasa aku terupdate. dari dalam tv sampailah dalam taman aku duk skunk nih..kecoh dok bercerita...menjaja cerita kat sini menjaja kat sana.. bukan mengumpat ek...tapi memang semua org dah tahu..dan empunya badan pun nak semua orang tahu... so sambil2 bercerita..aku ni sebenarnya malas nak tahu..biasalah...bile cite tengah panas aku pun rasa nak tahu lah..hak3!!! gedik.... ok adelah makcik A nih...dia dah bercerai dengan pakcik B..

nak kata salah makcik A ..boleh di katakan salah juga...nak kata salah pakcik B..memang pakcik B salah pun...tapi kalau dalam rumah tangga takde kasih sayang, takde muafakat macam mana nak kekal betul tak???

makcik A bertindak keluar dengan lelaki lain tapi di ibu yang penyayang pada ana-anaknya. sanggup buat semua kerja untuk menyara anak-anak dia.

pakcik B pulak tak bekerja than tak duduk sebumbung, tak kasi nafkah.. zahir dan batin.. yelah tak duduk sebumbung..lebih pada 3 bulan tidak bersama dan memberi nafkah... kalau macam ni boleh applay fasakh.

sekarang dah bercerai so, barulah lapang sikit hidup makcik A tapi susah hati untuk pakcik B... aku rase dia sayang lagi dengan makcik A ..entah lah....aku pun tak tahu nak cerita macam mana..

cerita ini bukan aku nak aib kan makcik A dan pakcik B.. tapi aku paling pelik kehidupan diorang ni...entahlah..aku tak leh nak discripe lah..sory...

tapi tulah yang boleh aku story kat korang bukan nak mengaibkan yek..tapi nak cerita story biar tally dengan enteri dan sebagai pengajaran sebenarnya..

enteri aku hari ini adalah mengenai penceraian... bukan sahaja pasal makcik A dan pakcik B.. malah Artis X dengan permain bola Y juga heboh nak bercerai... umur perkahwinan baru setahun jagung. kalau dalam istilah aku adalah bulu pun tak tumbuh lagi..minta maaf kasaq..noh...nak umpamakan perkahwinan itu masih tak matang...ada banyak perkara perlu dipelajari. bersabar dan buat keputusan perlu berkhemah nauzubillahhiminzaliq..

”Janganlah menjatuhkan talak, karena sesungguhnya singgasana Tuhan akan tergetar olehnya”.

”Perkara halal yang paling dibenci Allah adalah talak”.

bila di nasihat dia cakap
"ikut suka hati aku lah ini rumah tangga aku jangan nak menyibuk.."
"ikut suke hatilah..kau tahu apa...kau mana khwin lagi...aku tahulah apa yang aku buat..."

bile beri nasihat sombong tak nak dengar...bodoh betul lah...nak cakap bangang belajar tinggi...
minta maaf kasaq noh..(tulis ikut emosi....lek2 immukmin... -keep smileing-)

jom kita pergi kaunseling rumah tangga?
giler kau nak g kaunseling rumah tangga..aku retilah manage hidup aku dan keluarga aku...

gitu pulak...hohohooohoh...dah serabuk kepala otak aku dengan manusia zaman sekarang...sombong tak bertempat ...kalu boleh hidung tuh kasi rendah sikit..jangan nak tinggi sangat...

"Dan janganlah engkau memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia dan janganlah engkau berjalan di bumi dengan berlagak sombong. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada seseorang yang sombong lagi membanggakan diri. Dan sederhanakanlah langkahmu sewaktu berjalan dan rendahkanlah suaramu (sewaktu berkata-kata),sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai." ?
(Surah Lukman, ayat 18-19).




dah tuh macam mana nak nasihat...bile nasihat tak nak dengar.. bila dah bercerai..hal lain lak timbul....

aku nak anak..biar aku jaga anak... aku nak bulan-bulan kau kasi nafkah anak Rm1000..

amboilah..arituh bercerai bagai nak rak...skunk bile dah bercerai tuntut nafkah...boleh pulak putar belit kata suami aku yang ceraikan aku. aku tak nak bercerai dengan dia...
kenapa dengan statement di atas..
aku dengar mak aku cita..aku pun baru tahu ...tak tahu betul ke tak...kalau tak betul ..tolong betulkan aku..

"immukmin..kalau isteri mintak cerai..suami tak payah kasi nafkah..tapi kalu suami ceraikan isteri bari boleh beri nafkah"

selepas aku bertanya yang pakar..maka mmg isteri yg mintak faskh maka tidak layak untuknya nafkah.

lepas tuh riuh kat media yang suami tak kasi nafkah..padahal dia memang tak layak dapat pun...astghfirlullhalazim...

sesungguhnya cerai adalah perkara yang halal dan di benci oleh Allah.... aku kat sini nak beri tahu kat korang yang belum kawin,bakal kawin dan dah kawin...walaupun aku belum berkawin tp tak perulah aku nak kasi tahu gak...

dalam rumah tangga mesti ade muafakat mesti ada tolak ansur dan mesti ada sifat faham dan memahami antara satu dan lain.... aku sokong seratus peratatus dengan si hamka kereta manyat tuh..didik isteri dari malam pertama woha!!!

sbb apa menurut si hamka ..isteri waktu malam pertama masih lembut..apa2 yang kita ckp time tuh semua dia dengar...kita ckp apa yg kita tak suka dan apa yang kita suke..apa yang kita nak dan apa yang kita taknak.. time tuh baru dia..dengar..bukan time tuh sibuk nak "balun " je..hohohohohooho.....(minta maaf..think +Ve ok).. sebagai seorang suami.. sepatutnya..perlu lah ada sifat penyayang dan dalam masa yang sama betanggunjawab dan tegas..bukan jadi lelaki dayus..apa yg isteri buat kalu salah diam je,..."hang duk canguk apa, pi teguq" ..ha kan dah keluar sleng utara aku hohohohoh....

ye lah kadang2..kita tak boleh salahkan perempuan je...lelaki jugak sama..jangan ambil kesempatan atas kelembutan perempuan... sesungguhnya perempuan yang rela bermadu akan mendapat payung emas di syurga... memang..betul..itu janji Allah...malah ia adalah sunnah Rasulullah S.A.W...

"amboilah..bile bab kahwin sunah Rasulullah...tapi kalu bab nak manage family sunah mana pulak?"

kalu kau bertanggungjawab tak kisah r...nak berbini berapa pun...ikut ske hati hanglah....kalu hang ada duit banyak...ada ilmu agama, penyayang dan berlaku adil..hg kawinlah 4 org pun..takde orang nak bising r.... tpi..ni hang duit takda...agama kurang...adil pun pada isteri ke 4 je..kejadahnya.,...dah....(emosi sikit)

ok..cm ni...sebagai suami..janganlah terlampu mengikut nafsu seerakah untuk menceraikan isteri..,tetapi berfikir cara memredakan keadaan..... dan jgn mudah melatah dengan gosip2 liar tentang isteri..pergi chek dulu... ok???? semua...

dan last sekali anak2 yang jadi mangsa dan tercetuslah isu baru...terlahirnya anak2 yang tidak beragama akibat daripada penceraian ayah dan ibu mereka...akibat daripada tertekan ada yang sanggup bunuh diri.....

jadi binalah cinta berlandaskan iman taqwa....insyaAllah...Allah sentiasa melindungi orang yang bertaqwa kepadaNya..kerana Allah amat menyayangi hambaNya soleh...



harap enteri ini memberi manfaat..agar tiada yang tersasar dan menyesal di kemudian hari...

mmg betul...didik isteri pada malam pertama.... hohohohohohoho....

waallahualam..

aku sayang Allah dan Rasulullah s.a.w

2 aku rase post ko tak bleh blah:

CETUSAN SEIKHLAS RASA said...

Good info.... Kalau boleh, elakkan penceraian kerana anak-anak akan menjadi mangsa....

immukmin said...

em... betul kak....itu yg menjadi normal..masyarakat melayu skunk..takut...semoga kita di jauhkan..insyAllah...

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket