Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Thursday, September 30, 2010

makan jom???

Thursday, September 30, 2010
السلام عليكم بسم

الله الرحمن الرحي

lepas magrib semalam...adalah sorang sahabat aku yang mulia nih..ajak aku g dgr ceramah ... mula2..aku menolak sbb ade komitmen lain..selepas memikir seketika aku membuat keputusan untuk follow gak... nak kejer punye kejar ceramah tuh member aku bwk moto gile laju...aku pun agak terkesima...

sampai jew dekat surau tuh..aku tgok bersusu kereta dgn motor dah macam ade kenduri...menurut org setempat mmg setiap hari surau nih penuh macam nih...alhamdulilah..meriah..aku tgok..dah mcm ade kenduri....

dari luar aku dah dgr ade sorang ustaz nih memberi ceramah..hebat.. aku kagum dengar ceramah beliau tidak berganjak walaupun seketika begitu leka dgn keindah penyampaiannya... dia kelihatan santai ttp ...setiap bait kata pujangganya penuh dgn hikmah itulah dia...


alfadhil ustaz yusaini bin yahya...

aku bukan nak cite pasal ustaz nih..tp pasal ilmu yg dia sampaikan..sehinggakan begitu ramai org datang dgr ceramah beliau ...sudah semestinya penuh dgn ilmu berguna....

di sbbkan terlewat dari rumah samapi sahaja aku di sana ..isu yg dibincgkan mengenai org bukan islam masuk masjid tanpa menutup aurat... boleh kah...dan bolehkah orang bukan islam masuk masjid...

kawan2 ingat tak enteri nafsu seErakah yg lepas..ada membincangkan ttg golongan ini masu kemasjid... tp aku memperjeleskan lagi..pada zaman Rasulullah..segala urusan di masjid... temasuk lah urusan negara...org yg dtg dari luar tidak kira muslim atau kafir..akan berurusan dgn Rasulullah s.a.w di dalam masjid nabawi ...malah yg membina masjid nabawi juga ada golongan dikalang org musyrik jadi tidak salah org bukan islam masuk kedalam masjid supaya apa???


supaya dia dpt melihat keindahan isalam itu sediri...ini adalah method dakwah yg dilakukan oleh junjugan besar kita Nabi Muhammad s.a.w....

bagi pertayaan kedua..adakah org bukan islam boleh masuk kedalam masjid tanpa mentup aurat... penjelasan ustaz amatlah mudah dan padat...pertanyaan yg di utarakan adalah simple...
"adakah wajib kafir menutup aurat.... adakah wajib??"
itu persoalannya...maka jawapanya "tidak"... jadi ia bukan isu untuk di ketengahkan oleh org ramai mengenai org bukan islam masuk kedalam masjid... ok sampai di situ isu nya... full stop!

sebenarnya aku nak story pasal makan ...aku tahu korang bak kata member aku 48 hour makan hahahah...tapi apakah korang makan iku sunnah nabi....????(wondering) iman yg paling tinggi di sisi Allah adalah iman manusia yg melakukan sunnah Rasulullah s.a.w...
jadi adakah kita lakukannya????



adakah kita makan macam ini??? penuhsatu meja..samapi tak habis...dah seterusnya..pasti mengikut akhlak setan hahahaha....(nauzubillahhiminzaliq)..minta jauh lah....

ataupun kita makan ikut sunnah nabi..


alhamdulilah.....aku pun bukan lah pandai sanggat..dan aku pun bukan selalu makan dalam talam..tapi banyak fadhilatnya....jap g aku story.... tp..mmg best makan dalam talam nih....

ok..tak kesah lah korg nak makan dalam apa pun tapi...apa2 sebulum makan kita kena bermula dgn doa.... dan sesudah makan kita mengakhirkannya dgn doa juga...

satu aku nak tanya untuk korg dan diri aku jugak...adakah kita .mengingati Allah ketiak makan..atau kita lahap tak ingat dunia,,,??? (waallahualam)...

ok semasa aku dgr ceramah tuh..aku dapat grab lah dua tiga hadis..

hadis yg pertama adalah...

dari ka'ab bin malik r.a meriwayatkan
rasulullah s.a.w makan menggunakan ketiga jari beliau. usai makan beliau menjilat ketiga-tiganya...
dan hadis yg kedua..aku tak ingat riwayat sape... tp lebih kurang mcm nih
Rasulullah s.a.w tidak akan menggelap tanganya dgn sapu tangan atau membasuhnya sebelum menjilat jarinya satu persatu...

dari hadi yg pertama menunjukan Rasulullah s.a.w menggunakan tiga jari ketika makan..
maksud disini jari yg digunakan adalah jari hantu, telunjuk dan ibu...
bukan bermaksud Rasulullah s.a.w tidak menggunkan jari lain tetapi kebanykannya dia menggunakan tiga jari itu. dan selepas makan baginda menjilat jari2nya.

hadis kedua mengukuhkan hadis pertama..
baginda s.a.w menjilat jarinya satu persatu...bermakna baginda s.a.w tidak akan membasuh atau menggelap sebelum beginda s.a.w menjilat dahulu...

baginda s.a.w menjilat sebanyak tiga kali bermula dgn hantu,telunjuk,ibu dan andai menggunakan lima jari...hantu,telunjuk,ibu,kelingkin dan akhirnya manis...

menurut saintis barat yang tidak puas hati dgn kelakuan Rasulullah s.a.w ini telah mengkaji dan mendapat jawpanya


mereka telah menjumpai sesuatu yg menakjubkan subahanaAllah..andai kita melaksanakan sunnah nabi pasti peroleh kejayaan... mereka telah menjumpai satu enzyem didalam jari manusai yg boleh mempercepatkan proses penghadaman... tgok bertapa bijaknya nabi kita.... nabi kita adalah saintis moden sepanjang zaman...

ok?

hehehehhe...sebelum aku nak mengakhiri nafsu seerakah nih..aku nak menjelaskan sesuatu... Rasulullah s.a.w makan tiga jari...

tapi korg jgn wat gila makan 2 jari lak..sbb pe..makan dua jari adalah mengikut cara setan laknatullah makan..dan org yg makan dgn menggunkan 2 jari tergolong di kalangan org yg sombing...

dan ingat andai kita makan bersama2 org mukmin dalam satu bekas...ia adalah ubat segala penyakit...air liur org mukmin adalah penawar...

tapi INGAT..makan bersama2 org musyrik dalam satu pinggan ...air liur mereka adalah racun...

dan Rasulullah s.a.w makan sehinggakan beliau melicinkan pinggannya dgn menggunakan jari terlunjuk dan menjilatnya..kerana sisa2 yg tinggal itu terdapat berkatnya... nabi s.aw. menjilat jarinya sehingga kelihatan merah..begitu bersungguha Rasulullah s.a.w menjilat jarinya...

last but not list...

jgn kita memakan makanan yg maish menggelegak seperti hot plate atau cara org korea makan apa kejadahnya tuh emmm...alah aku pun tak ingat yg kene rendam dalam air yg menggelegak tuh..lepas tuh terus makan... itu tidak disukai oleh Rasulullah s.aw. kerana makanan yg mengelegak tidak ada berkat...

tetapi Rasulullah s.a.w sukan makanan yg panas..maksud disini makanan yg telah lama dihidang ttp masih rasa bahangnya...bukan makanan yg direct dari api...


Allah s.w.t tidak pernah memberi makan api kepada hambanya di dunia ini..ttp hambanya mencari api untuk dimakan..sungguha tidak bersyukur

akhir kalam amalkan sunnah Rasulullah s.a.w...korg pasti peroleh kejayaan...
waallahhualam...


aku sayang Allah dan Rasulullah s.a.w

mati itu pasti hidup itu insyAllah

Wednesday, September 29, 2010

jom pegang2???

Wednesday, September 29, 2010
السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم


apakhabar sahabat semua???
harap2 sume chat lah yek... baru 2 hari lepas aku g umah terbuka sorang kawan aku ni kat jitra kedah.....aku mmg soliutlah kat mak member aku nih..mmg hebat... aku suke dgn mak dia nih... mane tak nye..buat mcm2 kat kitorg..sate, mee goreng.. kuih muih..mcm2 g r... member2 aku sume dtg r... mmg meriah r..ari tuh..aku pun hapy r...sbb dapt meraikan aidilfitri dgn rakan2 sepejuangan... alhamdulilah sume berjalan lancar walaupun ade kesulitan berlaku... hujan tidak berhenti2..ttp pengakhirnya penuh dgn keindahan...

yang pakai kain batik n kain pelekat nih sume samapi lewat sbb pe??? sbbb diorg basah dilanda hujan..tp alhamdulilah sume selamat...

ukhwah antara kami ..alhamdulilah amat erat..... itu jeh untuk story aku... tp sebenarnya aku nak cite pasal satu hadis yg aku jumpe time aku main boling kat jitra kedah...

otw balik dari umah member aku nih..aku berkunjug di pusat bowling..saje2 nak beriadah...

tengah aku seronok main bowling..aku lepak dekat meje yg disediakan ..tiba2 aku ternampak sesuatu yg terlekat terus dimeja itu...

dalam sebuah hadis dari bukhari dari pada Rasulullah s.a.w.. tidak pernah Rasulullah s.a.w menyentuh tangan wanita yg bukan halal baginya dalam riwayat lain nabi s.aw bersabada.. ditikam salah seorang daripada kamu dgn jarum daripada besi pada kepalanya adalah lebih baik baginya daripada menyentuh seorang wanita yg tidak halal baginya.

daripada hadis ini...aku merasakan terdapat sesuatu yg perlu ditekankan...iaitu mengenai pergaulan... jgn lah memgang tangan wanita yg tidak halal bagi korg lah..sbb..kita akan lebih dekat kepada zina...mana taknya..bila korg pegang pasti akan timbul perasaan syg... bilah dah syg..adalah perasaan yg bukan2... dan yg pasti bukan dari korang...mesti dari setan laknatullah..sudah semestinya..hehehe....
jadi dalam melakukan aktiviti..kita perlu menjaga batas2 pergaulan kita..mmg isu ini kelihatanya amat lah remeh..tetapi impaknya adalah kepada iman kita...

iman kita pasti sudah gugur menyembah nafsu.... nauzubillahhiminzaliq..

daripada menyentuh seorg wanit..lebih baik menyentuh seekor babi..itu yg aku penah bace... tak tahu lah pendapat korg mcm mane....

jga iman kita..kerana iman itu pasti membantu kita diakhirat..bukan senng untuk mengekalkan ranking iman....itu aku tahu...tp..ingat iman adalah saham kita diakhirat...

Allah akan sentiasa dekat dgn kita...apabila kita berusaha dekat dgn dia...apabila kita sudah leka dgn makisat dunia...pasti...pasti...diakan lupakan kita...dan ..apabila kita sedar...kita pasti terasa jauh dgnnya... percayalah...

kesalahan diri ini telah mengajar erti iman islam ihasan....

bila aku berseorgan..aku yakin yg Allah dekat dgn aku...itu yg selalu...aku peringatkan dalam diri ku...bukan untuk menunjuk2..tp aku bangga mengatakan yg aku sayang dan cinta kepada Allah...dan aku tahu..yg Allah sentiasa bersama-sama ku...
waahualam..

mati itu pasti hidup itu insyaAllah..

aku syg Allah dah Rasulullah s.a.w


Thursday, September 23, 2010

setiap yang berlaku ada hikmahnya.

Thursday, September 23, 2010

assalammualikum kawan2 semua...hahaahahah..dah habis suasana raya...dan kini aku kembali semula ke kolej...ohohohoh...best gak..sbb pe dapt jumpe kawan2 aku yg sume sporting nak mampus hahahaah....hari ni..aku nak post enteri baru...berkenaan dgn setiap yang berlaku ada hikmahnya....

hoohoohoo...sebelum tuh kita relx2 dulu ...

tgh aku lepal2 dekat bilik rehat kat student center ade lah kawan2 aku ni panggil aku...katanya nk tanye sesuatu ...aku dgn malasnya pergilah kat diorg..mane taknye time tuh aku tgh layan movie korea....kawan aku tanye..." immukmin boleh tak org non muslim masuk masjid.."

...hahaahahah...dia tanya aku pasal nih...aku nih bukan pandai pun...aku agak ragu2 tapi aku pasti..yg non-muslim boleh memsuki masjid tetapi..hanya diruang lega..dan ruang solat tidak boleh...di sbbkan aku kekurangna ilmu aku bertanya kepada yg layak..aku bertanya kepada sahabat aku yg lebih berpengetahuan...katany boleh..tp kita perlu lihat..apa tujuannya...jikalu munasabah untuk...kebaikan semua dibenarkan....
pandapat aku juga...ini adalah salah satu method dakwah yg berguna....waallahualam...




ok jom kita mulakan enteri kita...yaeh!!!! setiap yg berlaku ade hikmahnya...ada bukti??? jikalau kita mencari kita pasti merasakan yg allah amat menyangi kita....tapi jika kita tidak cari.... hati kita pasti berburuk sangka kepada Nya...nauzubillahhiminzaliq......

apa yg berlaku sebenarnya sudah termaktub dalam luhmanfuz..manusia tidak boleh mengubahnya... setiap yg berlaku adalah kehendak dan izin Allah.... bagaimana mana kalu aku cakap apa yg berlaku tuh..boleh mengeratkan lagi hubungaan kita dgn Allah..???? ada yg nak membantah...kasih sayang Allah mendahului segala-galanya...setiap apa yg berlaku adalah...hint daripada Allah...untuk kita sedar kesilpan kita dan kita berusaha mengubahnya..

Allah berfirman..
aku tidak akan mengubah nasib sesebuah kaum itu andai kaum itu tidak mengubah nasib mereka sendiri..

ayat diatas menerangkan Allah telah menetapkan segala-galanya..dan jika kita berusaha mengubahnya..insyAllah dengan izin Allah..ia akan berubah kecuali MATI....

setiap apa yg berlaku ada hikmahnya..



kegagalan bukanlah pengakhiran segala-galanya..tapi ia adalah pertunjuk daripada Allah..untuk kita lebih berusaha memajukan diri sendiri dan bermuhasabah diri dalam melihat kesilpan diri...kita akan lebih dekat dgn Allah...jika kegagalan menimpa kita..
betul tak???
apa buktinya..



"Ya Allah aku telah gagal sekali lagi...kurniakanlah aku kejayaan....."
lihat bertapa kita kembali kepada Allah setelah berlakunya kegagalan dalam diri kita... kenapa kita kembali kita pada Allah???? sbb kita tahu pada masa itu hanya Allah sahaja yg dapat membantu kita... dengan ini sudah pasti kita akan lebih dekat dgn Allah..

jibril memohon kepada Allah....
yg Allah engkau makbulkan lah doa hambamu ini,...

Allah berfirman..
aku akan makbulkan doanya dengan sesuatu yg lebih baik tapi bukan sekarang kerana aku rindu mendengar doanya...

rindu mendengar doanya......cuba lihat..Allah rindu akan doa hambanya....cuba kita lihat. bertapa Allah...rindu hambanya..tetapi adakah kita rindu kepada Allah(wondering???) tepuk dada tanya iman... malah kita selalu melupai Allah...maksiat umpama makan bagi kita ...semua dah lupa akan nikmat kurnia Allah.... dan yg paling teruk adalah berat untuk berdoa kepada Allah... ini di namakan hamba???

sesungguhnya setiap berlaku ada hikmahnya..
jika Allah memberi kejayaan kepada kita pada waktu ituh...satu persoalan..adakah engaku akan mengingati Allah???? adakah engkau org yg alim sentiasa meng intai Allah???? andai hati engaku bersih tiada kekotoran hitam walaupun sebesar sawi...itu adalah mustahil... kerana iman manusia biasa adalah turun naik....

jgn ingat nikmat kejayaan itu adalah satu nikmat..sebaliknya ia adalah satu bala yg menguji kepada keimana kita...adakah kita mengucap syukur setelah mendapat kejayaan???? adakah kita melakukan solat sunat setah mendapat kejayan.....


malah kita meraikannya dengan bersuka ria di tempat yg penuh dengan maksiat...betulkah???


atau kita raikannya didalam rumah Allah yg serba indah...???

cuba lihat... betula tak apa yg aku cakap..setiap apa yg berlaku ada hikmahnya...setiap hikmah mempunyai maksud yg tersendiri.....

contoh

kejayaan....

pasti lahir perasaan riak takbur dgn sedikit nikmat yg allah beri...ya Akulah yg terpaling bijak didalam sekolah ini..aku tidak layak bergaul dgn korg sebb korg bodoh....

boleh aku ckp macm nih???
maknye di sini...terlaihrnya sifat riyak..yakni sirik khafi...apakah kita teloah mekakukan kesalahan????

haha soalan bodoh ditanya oleh aku sendiri...sudah pasti...dosa syirik adalah dosa yg tidak diampunkan oleh Allah....

setiap yg berlaku ada hikmahnya...

contoh lain...

seorang lelaki yg kehilangan duit sebanyak rm36 juta... tujuan duit itu adalah ingin membuka sebuah rumah anak yatim....

keluar didada akhbar...



jutawan kehilangan rm36 juta untuk membuka sebuah rumah anak yatim...

apabila berlakunya sedemikian rupa..apakah jutawan itu tiada perasan bangga dengan apa yg dikemukakn di dada akhbar...niatnya dulu ikhlas kini..di war2kan unutk tatapan umum...andai dia tidak mampu membuka rumah anak yatim tidak mengapa..insyallah Allah akan memberi pahala kepadanya seperti membuka sebuah rumah anak yatim...tetapi setalah lahirnya perasaan menunjuk2... segala amlannya rosak...atau kata lain hampeh!!!!

rosaknya seperti buah yang busuk di makan ulat..

setiap yang berlaku ada hikmahnya

jika anda seorng bapa kepada 2 orng anak dan bekerja sbg pejual budak ..dan pada suatu hari anak anda telah hilang dijual oleh orng lain...apa perasaan anda...pasti anda akan insaf...betul atau tidak????

setiap apa yg berlaku ada hikmahnya...

jadi jgn lah kita bersangka buruk atas apa yg telah ditetapkan oleh Allah kepada kita..kerana apa yg berlaku ada hikmahnya....dan jangan kita berat untuk berdoa kerana setiap doa yg kita lahirkan Allah pasti mendegarnya...

doa itu adalah satu bentuk jual beli yg tidak muflis daripada Allah...tidak rugi kita berdoa...

waallahualm..


aku ada sebuah kisah tetang pengasihnya Allah...
Allah melahirkan perasaan sayangnya kepada manusia..tetapi manusia tidak dapat melihatnya kerana beratapa gelapnya hati manusia itu... tetapi segelap2 hati firaun dia dapt melihat kasih sayang Allh..melalui wajah sang bayi Musa a.s... tidak terjangkau akalnya untuk membunuh bayi itu...

sehingga kepercayaannya mendalam terhadap Allah selepas itu..disebbkan sombong dan takburnya dia... dipendamkan perasaan itu...

ketika telah sampai ajalnya di laut merah...ketika itu dia sedang melafazkan syahadah tetapi tiadak termampu..kerana sifatnya yg sombong..itu telah memakan dirinya...

waallahhualm...

sebagai manusia aku syg pada mu

aku syg Allah dan Rasulullah s.a.w

Friday, September 17, 2010

puasa 6 yuk!!!

Friday, September 17, 2010


assalammualikum...
hehehee penat! penat! penat!....penat beraya...dari pagi sampai ke petang..adoi~...
sahabat2 semua hari ini nafsu seerakah akan mengepost enteri terbaru iaitu..berkenaan dgn puasa 6..tapi sebelum tuh..meh aku story ttg sesuatu yg amat lawaklah dgn sorg kawan aku nih..termasuk lah aku....cube bayang aku dgn kawan2 aku beraya kat rumah sorang member aku nih..dah masuk tiga kali..hahaah..sampai mak dia pun dak mark muka kitaorg..hahaah... mane taknya raya pertama sampai hari ni ..umah dia buat umah terbuka..mcm2 juadah dia buat..hahaah...penat aku..melayan hehehe..tp best..aku lapor je singgah umah dia..pastuh belah...hahaa...kata raya...


itulah raya aku...raya ke empat g shoping..shok wo..abis banyak gak duit aku...adoi~..duit raye yg aku kumpul abis bershoping..hahahahaa..sape nak shoping..ajak aku...aku on je...hahhahaah....
bulan sywal ni jugak menanggung kesedihan..mane taknya..kawan baik aku nak belah...katanye dia nak g merempat kat mesir...aku kata pegilah..hahhaah..moga2 dia berjaya ..amin ya rabb...
org kata jauh perjalanan luas permandagan...banyak pengetahuan...hohohhohho...hebat2....

ok dah puas aku merapu..ni aku nak cite lah cikit pasal pose 6....

aku bukan apa...aku nak cite kat korg nih..sbbb aku segan dengan si ipin ..nih...dia ajak aku join dia puasae 6..bagus betol si ipin..nih...anak yg soleh...aku pun nak jadi mcm dia anak soleh....puasa 6..kerana rindu akan bulan Ramadhan yg diturunkan oleh Allah....
sebenarnya ada hikmah Allah menyuruh kita berpuasa 6... hadis Rasulullah yg si ipin nih postkan...sudah menerangkan bertapa..besarnya fadhilat kita berpuasa 6...itu dari segi rohaninya...dari segi jasmani...nye...kita telah berpuasa selama sebulan pada bulan ramadhan jadinya..andai kita memakan terlalu banyak pada bulan syawal..mugkina akan berlaku kejutan ...jadi...mungkin ramai sahabat2 kita mengalami sakit2 perut pada hari raya pertama.... sbb tuh r...sbb tuh..adanya puasa 6...puasa 6 nih mampu meringankan perut kita..supaya perut kita berfungsi dgn systen asal....maknenye perut kita slow kembali kepada normal..maknye..ikut stage r...lepas 30 hari berpuasa..so kita kurangkan kepada 6.....

ulmak berselisih pendapat ttg puasa enam dan puasa ganti nih... ade bertanya boleh kah niat sekali atau tiada...ada ulamak kata boleh ada kate tak boleh so ade kekilafan di situ.... jadi ada yg berpendapat kita bebas memilih sama ade kita nak amek salah satu atau kedua2nya... tapi Allah maha mengetahui niat kita...mugkina ada muslimah diluar sana (wondering) sbb diorg kene ganti puasa dan diorg nak jugak puasa 6.... takpe korg puasa je ganti dulu dgn harapan dapat fadhilat puasa 6 ..Allah maha mengetahui.... banyak kekilafahn.... ada riwayat mengatakn..ikutlah seperti

saidatina Aisyah r.a..
aisyah berpuasa dibulan syawal untuk mendapat fadhilat sywal...dan berpuasa ganti pada bulan2 yg lain....

tp..bg aku baik ganti dulu puasa wajib sbb kita tak tahu bile kita mati.... mati itu pasti ..hidup itu insyaAllah..andai kita ganti dulu maknenye telah terlaksane hutang kita dgn Allah..dgn harapan kita mendapat fadhilta puasa 6...insyAllah... Allah maha pengasih lagi maha penyayang...

waahualamm...

kalu aku silap betulkan...

aku syg Allah dan Rasulullah s.a.w

Wednesday, September 15, 2010

2 bulan

Wednesday, September 15, 2010
assalmmualikum.....

tak adil lah kalau nafsu seerakah tak post waktu raye...hahaaha...dah raye ke 6 baru nak post..haahahhahahaa... dalam enteri aku kali ini...aku ingin berkongsi pasal ramadhan dan hari raya..

sudah lama kita tinggalkan Ramadhan terasa sedih..semua pasti mengetahuinya bukan...aku ade dgr sahabat aku memberi satu pesanan kepada semua jemaah2 surau waktu anatara solat sunat tarawikh.... "Ramadhan bukan tuhan tapi Ramdahan adalah suatu bulan yg dirahmati oleh Allah...bulan yg diturunkan oleh Allah rahmatnya.... bukan bulan Ramadhan ini adalah tuhan"
aku berfikir semula..betul jugak...org islam ni bila ramadhan semua org akan berpusu2 beribadat...sbb pe...??? cube tanye..mesti diorg ckp..sbb bulan ni kan bulan ramadhan bulan untuk beribadat ..itu diorg ckp...maknenye..bukan bulan Ramdhan ni je...boleh beribadat... itu lah org melayu kita...dia ingat bulan ramadhan je..boleh buat ibadat...hahaahhah...bodoh2... pikir betul2 bro..bukan cm tuh.... bulan ramadhan ni..bulan yg spesial...bulan yg mana kalu kita lakukan ibadat..pahala berlipat kali ganda... bulan lain juga wajib melakukan ibadat...bukan bulan ramadhan jew...ok....cube korang tgok..lepasa habis je bulan ramadhan maksiat..mak ai!!!...berleluasa...mane aku tak rindu bulan ramadhan..penuh ketenagan... sbb pe....sbb kita rasa terjamin yg kita ini berada didalam bulat rahmat.. tgok...apa beza antara bulan ramdhan dgn bulan lain...kita rasa terjamin...kita rasa kita dekat dgn Allah..betul tak...kita rase Allah...selalu selamatkan kita??? betul tak.... bile kita yakin.... semua akan mudah..tp bulan lain macam mane???
macam mane???

lu pikirlah sendiri(nabil raja lawak cakaplah)

ok....kita renung2kanlah yek...ingat yg bulan ramadhan adalah satu bulan yg bakal mentarbiahkan kita..semoga segala ibadat yg kita lakukan pada bulan Ramadhan menjadi titik permulaan ibadah kita kepada Allah...ok?? kita doakan same2..... Allah suka mendengar doa hamba2 nye yg soleh...

raye...........raye......... selamat hari raye...upin ipin pun sambut hari raye.....ok...raye nih..mmg adalah satu perayaan yang dirayakan oleh seluruh umat islam di seluruh dunia....tapi untuk siapa yek raye nih??? maksud aku siapa yg layak merayakannya....sudah tentu dirayakan oleh..org islam yg meraikan kemengannya dalam mentarbiahkan diri..pada bulan Ramadhan... meraikan dirinya sendiri keran telah berjaya berpuasa pada bulan Ramadhan...dan ikhlas dalam berpuasa...bukan di rayakan oleh orang islam yang tidak berjaya mentarbiahkan diri.... bulan ramadhan tidak mengubahnya bermakna dia telah gagal...jadi dia tidaka layak merayakan aidilfitri....bukan begitu kah???(wondering)hehehhehe...aku pun bukan betul pun...tp sekadar berkongsi....

pada bulan syawal ini jugalah...berpusu2 manusia..bermaaf-maafan katanye...sywal ini adalah bulan untuk bermaaf-maafan...hahahahhahaha...baguslah kamu....kamu tidak tahukw ha???yg hari2 kita perlu bermaaf-maafan...inilah org melayu kita....sepatutnya..kita perlu sentiasa bermaaf-maafan...ye lah..mane tahu..lepas kita buat salah dgn org..tiba2 mati???? macam mane.??? tak sempat nak minta maaf....pas tuh nak ckp pe nampak nye (you will meet me at padang mahsyar lah gamaknya)...ajak pala hang!!!!...jadi lepas salah ringan2kan mulut minta maaf....beres boh!!!!

jadi ingatlah..mati itu pasti..hidup itu insyAllah.... jgn lah kita jadikan dendam itu...satu kunci untuk kita bermusuh-musuhan..sbb itu kesukaan syaitan laknatullah....ingat tuh...kawan2....jgn lah cepat marah...ingat Allah...istghifar banyak2...kita hamba Allah...kita syg Allah...jadi dekatkan diri kepada Allah....dan pada bulan syawallah...adalah bulan tebaik kita mendekatkan hubungan silaturrahim antara sesama umat.....itu adalah yg terbaik....

aku sayang Allah dan Rasulullah s.a.w.

p/s: mungkin enteri kali ini ada kekuragan..selamat hari raya maaf zahir dan batin...

Sunday, August 29, 2010

Takut tak???

Sunday, August 29, 2010

assalammualikum..semua...dah lama nafsu seerakah tak post ape2 enteri..tp ari ini nafsu seerakah bertekad hendak mengge'post' sesuatu...ye..hari ini...aku rase... nak post pasal TAKUT!!!!
asyik takut! takut! takut!.... sahabt aku tanye "immukmin ko takut ape..takut2... kau takut sukek at seorang perempuan ek!!!" ah takde maknenye...sbb memebr aku ckp cm ni..sbb aku cikit2 cite pasal khawin..cikit2 khawin..ye lah..umur seperti aku ni..pikiranya asyik khawin hahahaha... takpe2..sebenarnya aku takut kepada maha pencipta iaitu tuhan yang esa ALLAH s.w.t... aku syg sngt sama Allah..syg sngt ...tp diri ini tidak lari daripada melakukan kesilapan ..atau kate lain DOSA MAKSIAT... tak kesah r...maksiat daripada segi mcm mane pun...




nih r..musim2 bulan Ramdhan..pg basar nampak lah yang sendat2 tak cukup baju..mcm2 r... aku nak g beli makanan pun tak senang...lalu depan umah geng2 mongolia..pakai suar pendek..dah tahu org puasa pakai lah seluar bejenis cikit it tidak..duk pakai seluar pendek macam pakai boxer... hadoiiiii... kalu mcm nih...abislah pahala puasa...

salah diri ini sendir..sbb tgok...msalahnya..kalau sorg dua takpe..ni samapi segerombolan yg pegi..adoi..pegi beli makanan dekat bazar..mau tak tgok..kalu tak tgok...pun..tertegok..emm... aku geleng kepala je lah...ade jugak yg jenis pompuan tp..tak mcm pompuan..rambut 'bojeng' mcm mat rempit..pakai baju tuh..lebih pada lelaki...bau perfume mcm bau dashing..adoi..aku pelik ni pompuan ke jantan..hahahhaha... ade jugak yg gaya ya Allah..kalah miss world..lenggog dia samapai org prempuan pun tergoda uuuuuuu....bile beli makan..suara mai "bang nasi satu" kasar mcm suara singa...dah tuh bijik halkum besar daripada normal...adoi.....

ade gak yg jenis jalan2 mcm laki bini wal hal..belum khwin dok pegang sane pegang sini..usap sana usap sini..dah gaye org putih..meluat aku tgok...tak takut dgn Allah ke... tak takut ke???
Allah maha mengasihi...jgn cari kemurkaan Allah...jgn cari kemurkaan Allah di bulan yg mulia ini..kita sudah menhampiri fasa ke tiga dibulan ramadhan..tp adakah hati kita suci dari makskiat dunia...adakah kita tahu yg kita akan dihukum Allah kelak...adakah kita tahu yg kita ini..adalah hamba Allah yg paling zalim..yg tidak dinafikan yg aku juga melakukan kesilapan ...
aku juga takut..takut akan hukum Allah... jd kita sama2 mengubah diri kita...jadilah kita manusia yg hebat dalam menilai segala sudut maksiat..semoga kita tidak di tipu oleh pengaruh2 yahudi laknatullah yg bakal menyesatkan org islam..syglah Allah..dektkan diri kepada Allah...satu langkah kita dekat dgn Allah beribu2 langkah Allah dekat dgn kita..betapa Allah maha pengsaih dan penyang nya...kita tidak pernah melihat ini sbg satu motivasi tetapi melihat ini sbg satu kesusahan..maka kita rasi ini amat susah..andai kita melihat dari sudut...keindahan kita bersa dekat dgn Allah sbb Allah mengasihani kita...

senbelum tido..marilah sama2 kita duduk di luar melihat ciptaan Allah yg hebat dilangit..
kita bertanya sendiri mengapa bulan cantik?? mengapa dia menjadi igauan kepada semua org..siapa penciptanya..adakah penciptanya cantik...mugkin lagi cantik...dimanakah pecipta itu?? andai bulan sudah tinggi pasti pencipta itu lgi tinggi...megapa dia besar??? andai dia besar penciptanya lagi besar....jadi muahasabahlah diri..belajarlah mengenal Allah dari ciptaannya..
jgn jadi seperti manusia DUNGU yg sering mempertikai tanpa penjelsan...itu adalah manusia BODOH... tahu tapi tidak mahu mengakui....ingatlah islam itu indah..dan pinciptanya lagi indah berinfiniti...




TAKUTKAN ALLAH!!!! JAUHI MAKSIAT!!!

waahualam..
sesungguhnya aku mencintai Allah dan Rasulullah s.a.w..

sbg manusia aku syg pada mu..

Tuesday, August 17, 2010

cintaku hanya kepada Allah dan cintaku kepadamu kerana Allah

Tuesday, August 17, 2010



assalammualikum bersyukur kepada Allah kerana Telah memberi kita umur yangpanjang untuk menyambut bulan Ramdah yang peneuh barokah ini...mati itu pastihidup itu insyAllah.... dibulan yg mulian ini..mata aku ni tak lari darimelihat perkara2 yg tidak elok dilihat..(tp sebenrnya bukan nak tgokpun..dah diorg tuh tak reti nak tutup..dah aku TERtengok...terbang pahal puasaaku..nauzubillahiminzaliq)...di bulan2 yg mulia ni juga..ada je penyakit hatiyg merebak...mcm2 r...tp..ubatnya..sama2lah kita dekatkan diri kepada Allah ituyg terbaik.

istghfar banyak2, berzikir dan ibadah sunat.

mcm2 yg boleh dibuat untuk mengaut keuntungan dibulan Ramdhan ni...tp kitaje yg malas dan mencari alasan tuk melaksanakanya.

sebenarnya nafsu seerakah ingin berkongsi cerita dgn sahabt2 semua...ceritacinta...adoh!!!pedih..aku tak pernah bercinta tiba2 nak cerita pasal cinta..nimau kene maki hohohohohohoh... tp kalu korg nak marah..marah r...aku peduliape..aku nak cite gak.... tajuk nya adalah:

cintaku hanya pada Allah dan cintaku kepadamu kerana Allah

(panjang tajuk nya tp..kita layan kan aja hahaha)

sepanjang kehidupan raudah sebagai seorang gadis buta tidak menunjukan dia seorangyg lemah, berkat usahanay kini dia adalah seorang doktor pakar dalam bidangpertuturan dan pendengaran. sudah ramai manusia yg tidak mampu bercakapakhirnya dengan kepakaranya yg dikurniakan oleh Allah Alhamdulilah semuapesakit yg mendapat rawatan daripadanya mampu memiliki anugerah Allah yg tidakternilai itu. sewaktu dia mula2 bertugas ramai doktar yg ragu ttg kebolehnyattp..hampir lima tahun menjadi pakar..kepakarnya tidak dpat ditandingilagi..sehingga ada doktor2 pakar dari luar negara berguru denganya.. maha suciAllah yg maha adil dgn hambanya.

raudah tidak pernah menyesal dengan masalah buta yg dialami sejak kecillagi...tidak pernah terlintas dimindanya untuk memiliki sepasang mata..baginyadia berasa aman dengan melihat menggunakan mata hatinya... dia bersyukur keranadilahirkan sebg seorang yg buta kerana dia terselamt daripada maksiat ygmenjurus daripada menggunkan mata...

raudah mempunyai kembar seiras yg sudah mendirikan rumah tangga. kehadirananak saudaranya membuatkan naluri keibuanya memberontak..dia seperti inginseorang teman..tetpi dia sedar dgn kelemhan dirinya. kata adik iparnya...kembar raudah mempunyai muka yg seiras..wajah mereka cantik sebb itlahiparnya tertarik kepada adiknya ketika di universiti dulu. raudah hanya mampuberdoa agar hidupnya bahagia andai tiada pasangan hidup dia redha. ketaatankepada Allah mmg sudah menjadi lumrah..walaupun tidak mmapu melihat ttp ..solatlima waktu tetap dilakukan..ditmabah pula dengan solat malam...alhamdulilahsegala amalnya telah menjadikannya manusia yg bersyukur.

segalanya bermula ketika bulan ramadhan bulan penuh berkat...jam menunjukanpukul 3.30..raudah tersedar daripada tidurnya... sudah menjadi kebiasannyabangun seawal itu untuk berqiammulai..ttp hari ini dia berhajat unutkberqiammulai di masjid... raudah mempunyai seorang pembantu..yg juga seorangwanita..tinggal serumah dengannya...kemana2 raudah akan pergi pasti dibantuoleh ummu rumai..ummu rumai yg menjadi pemandu kereta...di kejut ummurumai...walupun dia merasa bersalah ttp di teringin sangat berqiammulai dimasjid.. ummu rumai tidak pernah memgeluh dengan kernah raudah kerana dia berasasenang dgn raudah..raudah orgnya lembut dan tidak pernah menengkingnya... ummurumai hanya menjadi pemandu dan penemannya sahaja...tapi selain daripadaitu..semua kerja didalam rumah itu dilakukan oleh raudah sendiri termasuklahmemasak..subahnallah... bertapa celiknya mata hati raudah..ummu rumai amatmeganggumi raudah.. sesudah sampai di masjid sultan ahmad.. raudah dipimpinoleh ummu rumai untuk ke saf muslimah..di situlah raudah beriktikaf..dan ummurumai melepaskan lelapanya kerana berasa penat teramat sangat..selepastberqiammulai.. raudah mengambil alquran barill dan dibacanya..penuh tawaduk....

tiba2...dia terdengar satu bacaan alquran dari suara seorang muslimin ygbegitu indah sehingga menusuk kalbu..tiba2 air matanya bercucuran...hatinyatidak keruan..dan dia ingin mengenali hamba Allah yg membaca alquranitu...dikejutnya ummu rumai..suruh dilihat siapa gerangan pemuda itu..setelahdikenal pasti...raudah ingin berjumpa dgn lelaki itu...dia ingin mempelajaribacaan dan tajuid daripada lelaki itu..setelah selesai bersahur dan menunaikansolat subuh..ummu rumai menemui lelaki itu dan memberi tahu hajatsebenar..lelaki itu mempersetujui dan lelaki itu mengetahui yg dia bakal ajaradalah seorang muslimah yg cacat pengelihatan.

setiap hari raudah pasti berjumpa dengan lelaki itu untuk belajar membacaalquran ..walupun sukar unutk mengikut rentak indah lelaki itu tetapi diacuba.dan lelaki itu pada mulanya amat sukar unutk mengajar raudah tetapiselepas mencari cara yg sesuai segalanya berjalan dengan lancar. tiada apa yangmampu dibalas hanya bersyukur kehadrat ilahi kerana telah menemukan lelaki itukepadanya.. mereka tidak pernah berbual kosang selain daripada mempelajari danmenyelami isi alquran itu sendiri.. semakin hari..ada perasaan syg yg berputikdidlam hati raudah terhadap lelaki itu ttp tidak mmpu dihuriakian..cintanyakepada lelaki itu bukan kerana paras rupa atau harta benda ttp keindhannyadalam mentafsir segala isi alquran membuatkannya ingin memiliki lelakiitu...ttp disbbkan dia sdr dgn kekurangan dirinya dia matikan sahaja hajatnya.

sudah hampir 2 tahun kisahnya dgn lelaki itu..dan dia sendri tidak pernahberjumpa dgn lelaki itu setelah itu..setiap hari dia berqiammulai dimasjid yg sama..menunggulelaki yg dulu mengajarnya mengaji dan taddabur alquran..hatinya inginmengucapkan terima kasih ttp tidak berkesempatan..Allah telah mengutuskanseorang lelaki untuk mengajarnya..dan kerana Allah lah dia mencintai lelakiitu..lelaki yg bakal membawanya kesyurga tetapi kini lelaki itu tiada...tiadaberita..hari2 dia berdoa kpd Allah agar dipertemukan dgn lelaki ygindah..pertutrannya tidak pernah kasar lembut...baunya sentiasa harum...

raudah telah mendapat rawatan mata dan dia telah menerima mata dari seorangpenderma..dia bersykur..dan akhirnya dia dpat melihat kembali..hajatnya inginmengenali lelaki yg mengajarnya..ingin melihat wajah lelaki itu...dia amatbersyukr kepada Allah setela 28 tahun dia hidup dimuka bumi Allah akhirnya diadapt melihat kemabli..mencari sinar iman...setiap malam dia berqiammuli dimasjid sultan Ahmad..

pada suatu ramdhan sedang dia kyusuk membaca la-quran..tiba2 dia mendengarsuara seorang muslimin..suara itu begitu dia kenali..lelaki yg mengajarnyadahulu ketika dia buta..wangian yg dipakai juga serupa..selpasa solatsubuh..dia berjumpa dgn lelaki itu..perasan nya mat gembira dan ingin berterimakasih..dia menghampri lelaki itu dan memberi slam dibalas dgn baik dan tuturnyatetap sama...cuma ada kelainan sedikit dgn suranya..mugkin faktor masa yg lamatidak berjumpa... ttp lelaki itu seolah-olah tidak menganli raudah... selepasbercerita panjag lebar akhirnya lelaki itu tersenyum ..bagi raudah mungkin lelakiitu sudah mengingati..tetapi sebaliknya yg berlaku..lelaki itu menyerahknyasepucuk surat... dibuka kandugan surat itu dan dibaca..

assalamualikum wahai Raudah permata hatiku yg indah..

alhamdulilah akhirnya dgn izin Allah dapat juga raudah melihat isi alam ciptaanAllah ini..

mungkin ketika raudah sedang membaca surat ini ana bernama Ramdhan telahpergi menemui Ilahi..

yg memberi surat ini adalah adik ana yg merupakan seorang muslimim yg solehinsyaAllah..kami adalah adik beradik yg berguru dgn guru yg sama malah kamiadik beradik yg suka berkongsi..apa yg ada padanya pasti ada pada ana..mugkinraudah sudah terkeliru bukan?tapi percayalah adik ana adalah lelaki yg soleh..

pertama kali ana melihat raudah..hati ana berdebar2 ..ttp demi Allah anamencintai raudah atas dasar islam iman ihsan..ana kagum dgn raudah keranamepunyai sifat yg indah..walupun cacat pengelihatan ketaatan raudah kepadaagama Allah tetap teguh membuatkan hati ana begitu ingin memilik Raudah..tetapiana sedar yg ana tidak layak untuk raudah..raudah seorang yg cantik malahperibadi raudah mebuatkan hati ana tertarik kpd raudah..cinta ana kepada raudahbukan keran rupa atau pangkat ttp kerana Allah..kecintaan raudah kepada ALLAHmenarik ana unutk berkogsi ilmu dgn raudah..ttp ana tidak mampu mengungkap katacinta kerana ana tahu yg raudah lebih layak unutk org yg lebih layak...

ketika raudah membaca surat ini..ana mugkin sudah tiada..sebenanrya anamenghidap satu penyaki keronik iaitu barah hati dan tidak mampu disleamtkanlagi..Alhamdulilah ana dapat menyambut Ramdhan pada tahun ini walupunseketika..tp ana bersyukur kepada Allah kerana telah meberi peluang untuk anamenyambut bulan Ramdhan pada tahun ini. ana harap pemergian ana menemui Ilahidi irigin dgn doa daripada raudah dan ana harap raudah sudi menerima Muazsebagai suami raudah ..kerana pada mata ana muaz seorang lelaki yg baik...

akhir kalam daripada ana..semoga raudah berbahagia.. sesungguhnya mati itupasti hidup itu insyAllah..

sebagai manusia aku syg padamu..

dan wahai raudah permata hatiku lihatlah menggunkan mata hatimu bukan dgnmata yg pasti menipu dgn keindahan dunia..

salam sayang,

Ramadhan.

setelah selsai membaca surat itu..raudah tidak henti2 menangis..dan berasateramat sedih..jika dapt diundur masa ..mahu sanggat dia memberitahu perasaancintanya kepada Ramdhan..

muaz menghampiri raudah dan memujuknya supaya tidak menagis kerana andai diamenangis arwah abgnya pasti menangis..

raudah tidak memahami maksud muaz..dan akhrinya muaz memberi tahu yg mata ygdigunakan raudah adalah mata ramadha yg di derma oleh Ramadhan sebelummenghadap ilahi..

raudauh begitu sedih dan tunduk sujuk kpeada Allah kerana nikmanya...

dan akhirnya dia berkhwin dgn muaz..

ungkapan yg tidak bisa dilupakan olehnya..

cintaku hanya kepada Allah dan cintaku kepadamu kerana Allah

waallahhualam..

sebagai manusia aku syg pada mu..

aku syg Allah dan Rasulullah s.a.w.
 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket