Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Thursday, September 23, 2010

setiap yang berlaku ada hikmahnya.

Thursday, September 23, 2010

assalammualikum kawan2 semua...hahaahahah..dah habis suasana raya...dan kini aku kembali semula ke kolej...ohohohoh...best gak..sbb pe dapt jumpe kawan2 aku yg sume sporting nak mampus hahahaah....hari ni..aku nak post enteri baru...berkenaan dgn setiap yang berlaku ada hikmahnya....

hoohoohoo...sebelum tuh kita relx2 dulu ...

tgh aku lepal2 dekat bilik rehat kat student center ade lah kawan2 aku ni panggil aku...katanya nk tanye sesuatu ...aku dgn malasnya pergilah kat diorg..mane taknye time tuh aku tgh layan movie korea....kawan aku tanye..." immukmin boleh tak org non muslim masuk masjid.."

...hahaahahah...dia tanya aku pasal nih...aku nih bukan pandai pun...aku agak ragu2 tapi aku pasti..yg non-muslim boleh memsuki masjid tetapi..hanya diruang lega..dan ruang solat tidak boleh...di sbbkan aku kekurangna ilmu aku bertanya kepada yg layak..aku bertanya kepada sahabat aku yg lebih berpengetahuan...katany boleh..tp kita perlu lihat..apa tujuannya...jikalu munasabah untuk...kebaikan semua dibenarkan....
pandapat aku juga...ini adalah salah satu method dakwah yg berguna....waallahualam...




ok jom kita mulakan enteri kita...yaeh!!!! setiap yg berlaku ade hikmahnya...ada bukti??? jikalau kita mencari kita pasti merasakan yg allah amat menyangi kita....tapi jika kita tidak cari.... hati kita pasti berburuk sangka kepada Nya...nauzubillahhiminzaliq......

apa yg berlaku sebenarnya sudah termaktub dalam luhmanfuz..manusia tidak boleh mengubahnya... setiap yg berlaku adalah kehendak dan izin Allah.... bagaimana mana kalu aku cakap apa yg berlaku tuh..boleh mengeratkan lagi hubungaan kita dgn Allah..???? ada yg nak membantah...kasih sayang Allah mendahului segala-galanya...setiap apa yg berlaku adalah...hint daripada Allah...untuk kita sedar kesilpan kita dan kita berusaha mengubahnya..

Allah berfirman..
aku tidak akan mengubah nasib sesebuah kaum itu andai kaum itu tidak mengubah nasib mereka sendiri..

ayat diatas menerangkan Allah telah menetapkan segala-galanya..dan jika kita berusaha mengubahnya..insyAllah dengan izin Allah..ia akan berubah kecuali MATI....

setiap apa yg berlaku ada hikmahnya..



kegagalan bukanlah pengakhiran segala-galanya..tapi ia adalah pertunjuk daripada Allah..untuk kita lebih berusaha memajukan diri sendiri dan bermuhasabah diri dalam melihat kesilpan diri...kita akan lebih dekat dgn Allah...jika kegagalan menimpa kita..
betul tak???
apa buktinya..



"Ya Allah aku telah gagal sekali lagi...kurniakanlah aku kejayaan....."
lihat bertapa kita kembali kepada Allah setelah berlakunya kegagalan dalam diri kita... kenapa kita kembali kita pada Allah???? sbb kita tahu pada masa itu hanya Allah sahaja yg dapat membantu kita... dengan ini sudah pasti kita akan lebih dekat dgn Allah..

jibril memohon kepada Allah....
yg Allah engkau makbulkan lah doa hambamu ini,...

Allah berfirman..
aku akan makbulkan doanya dengan sesuatu yg lebih baik tapi bukan sekarang kerana aku rindu mendengar doanya...

rindu mendengar doanya......cuba lihat..Allah rindu akan doa hambanya....cuba kita lihat. bertapa Allah...rindu hambanya..tetapi adakah kita rindu kepada Allah(wondering???) tepuk dada tanya iman... malah kita selalu melupai Allah...maksiat umpama makan bagi kita ...semua dah lupa akan nikmat kurnia Allah.... dan yg paling teruk adalah berat untuk berdoa kepada Allah... ini di namakan hamba???

sesungguhnya setiap berlaku ada hikmahnya..
jika Allah memberi kejayaan kepada kita pada waktu ituh...satu persoalan..adakah engaku akan mengingati Allah???? adakah engkau org yg alim sentiasa meng intai Allah???? andai hati engaku bersih tiada kekotoran hitam walaupun sebesar sawi...itu adalah mustahil... kerana iman manusia biasa adalah turun naik....

jgn ingat nikmat kejayaan itu adalah satu nikmat..sebaliknya ia adalah satu bala yg menguji kepada keimana kita...adakah kita mengucap syukur setelah mendapat kejayaan???? adakah kita melakukan solat sunat setah mendapat kejayan.....


malah kita meraikannya dengan bersuka ria di tempat yg penuh dengan maksiat...betulkah???


atau kita raikannya didalam rumah Allah yg serba indah...???

cuba lihat... betula tak apa yg aku cakap..setiap apa yg berlaku ada hikmahnya...setiap hikmah mempunyai maksud yg tersendiri.....

contoh

kejayaan....

pasti lahir perasaan riak takbur dgn sedikit nikmat yg allah beri...ya Akulah yg terpaling bijak didalam sekolah ini..aku tidak layak bergaul dgn korg sebb korg bodoh....

boleh aku ckp macm nih???
maknye di sini...terlaihrnya sifat riyak..yakni sirik khafi...apakah kita teloah mekakukan kesalahan????

haha soalan bodoh ditanya oleh aku sendiri...sudah pasti...dosa syirik adalah dosa yg tidak diampunkan oleh Allah....

setiap yg berlaku ada hikmahnya...

contoh lain...

seorang lelaki yg kehilangan duit sebanyak rm36 juta... tujuan duit itu adalah ingin membuka sebuah rumah anak yatim....

keluar didada akhbar...



jutawan kehilangan rm36 juta untuk membuka sebuah rumah anak yatim...

apabila berlakunya sedemikian rupa..apakah jutawan itu tiada perasan bangga dengan apa yg dikemukakn di dada akhbar...niatnya dulu ikhlas kini..di war2kan unutk tatapan umum...andai dia tidak mampu membuka rumah anak yatim tidak mengapa..insyallah Allah akan memberi pahala kepadanya seperti membuka sebuah rumah anak yatim...tetapi setalah lahirnya perasaan menunjuk2... segala amlannya rosak...atau kata lain hampeh!!!!

rosaknya seperti buah yang busuk di makan ulat..

setiap yang berlaku ada hikmahnya

jika anda seorng bapa kepada 2 orng anak dan bekerja sbg pejual budak ..dan pada suatu hari anak anda telah hilang dijual oleh orng lain...apa perasaan anda...pasti anda akan insaf...betul atau tidak????

setiap apa yg berlaku ada hikmahnya...

jadi jgn lah kita bersangka buruk atas apa yg telah ditetapkan oleh Allah kepada kita..kerana apa yg berlaku ada hikmahnya....dan jangan kita berat untuk berdoa kerana setiap doa yg kita lahirkan Allah pasti mendegarnya...

doa itu adalah satu bentuk jual beli yg tidak muflis daripada Allah...tidak rugi kita berdoa...

waallahualm..


aku ada sebuah kisah tetang pengasihnya Allah...
Allah melahirkan perasaan sayangnya kepada manusia..tetapi manusia tidak dapat melihatnya kerana beratapa gelapnya hati manusia itu... tetapi segelap2 hati firaun dia dapt melihat kasih sayang Allh..melalui wajah sang bayi Musa a.s... tidak terjangkau akalnya untuk membunuh bayi itu...

sehingga kepercayaannya mendalam terhadap Allah selepas itu..disebbkan sombong dan takburnya dia... dipendamkan perasaan itu...

ketika telah sampai ajalnya di laut merah...ketika itu dia sedang melafazkan syahadah tetapi tiadak termampu..kerana sifatnya yg sombong..itu telah memakan dirinya...

waallahhualm...

sebagai manusia aku syg pada mu

aku syg Allah dan Rasulullah s.a.w

1 aku rase post ko tak bleh blah:

✿ismi:Nauratul Nadiah✿ said...

huhu..
yup..everything happen for a reason..
semoge kite tergolong dlam golongan yg sntiase bersyukur dan diberkati..huhu

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket