Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Friday, September 17, 2010

puasa 6 yuk!!!

Friday, September 17, 2010


assalammualikum...
hehehee penat! penat! penat!....penat beraya...dari pagi sampai ke petang..adoi~...
sahabat2 semua hari ini nafsu seerakah akan mengepost enteri terbaru iaitu..berkenaan dgn puasa 6..tapi sebelum tuh..meh aku story ttg sesuatu yg amat lawaklah dgn sorg kawan aku nih..termasuk lah aku....cube bayang aku dgn kawan2 aku beraya kat rumah sorang member aku nih..dah masuk tiga kali..hahaah..sampai mak dia pun dak mark muka kitaorg..hahaah... mane taknya raya pertama sampai hari ni ..umah dia buat umah terbuka..mcm2 juadah dia buat..hahaah...penat aku..melayan hehehe..tp best..aku lapor je singgah umah dia..pastuh belah...hahaa...kata raya...


itulah raya aku...raya ke empat g shoping..shok wo..abis banyak gak duit aku...adoi~..duit raye yg aku kumpul abis bershoping..hahahahaa..sape nak shoping..ajak aku...aku on je...hahhahaah....
bulan sywal ni jugak menanggung kesedihan..mane taknya..kawan baik aku nak belah...katanye dia nak g merempat kat mesir...aku kata pegilah..hahhaah..moga2 dia berjaya ..amin ya rabb...
org kata jauh perjalanan luas permandagan...banyak pengetahuan...hohohhohho...hebat2....

ok dah puas aku merapu..ni aku nak cite lah cikit pasal pose 6....

aku bukan apa...aku nak cite kat korg nih..sbbb aku segan dengan si ipin ..nih...dia ajak aku join dia puasae 6..bagus betol si ipin..nih...anak yg soleh...aku pun nak jadi mcm dia anak soleh....puasa 6..kerana rindu akan bulan Ramadhan yg diturunkan oleh Allah....
sebenarnya ada hikmah Allah menyuruh kita berpuasa 6... hadis Rasulullah yg si ipin nih postkan...sudah menerangkan bertapa..besarnya fadhilat kita berpuasa 6...itu dari segi rohaninya...dari segi jasmani...nye...kita telah berpuasa selama sebulan pada bulan ramadhan jadinya..andai kita memakan terlalu banyak pada bulan syawal..mugkina akan berlaku kejutan ...jadi...mungkin ramai sahabat2 kita mengalami sakit2 perut pada hari raya pertama.... sbb tuh r...sbb tuh..adanya puasa 6...puasa 6 nih mampu meringankan perut kita..supaya perut kita berfungsi dgn systen asal....maknenye perut kita slow kembali kepada normal..maknye..ikut stage r...lepas 30 hari berpuasa..so kita kurangkan kepada 6.....

ulmak berselisih pendapat ttg puasa enam dan puasa ganti nih... ade bertanya boleh kah niat sekali atau tiada...ada ulamak kata boleh ada kate tak boleh so ade kekilafan di situ.... jadi ada yg berpendapat kita bebas memilih sama ade kita nak amek salah satu atau kedua2nya... tapi Allah maha mengetahui niat kita...mugkina ada muslimah diluar sana (wondering) sbb diorg kene ganti puasa dan diorg nak jugak puasa 6.... takpe korg puasa je ganti dulu dgn harapan dapat fadhilat puasa 6 ..Allah maha mengetahui.... banyak kekilafahn.... ada riwayat mengatakn..ikutlah seperti

saidatina Aisyah r.a..
aisyah berpuasa dibulan syawal untuk mendapat fadhilat sywal...dan berpuasa ganti pada bulan2 yg lain....

tp..bg aku baik ganti dulu puasa wajib sbb kita tak tahu bile kita mati.... mati itu pasti ..hidup itu insyaAllah..andai kita ganti dulu maknenye telah terlaksane hutang kita dgn Allah..dgn harapan kita mendapat fadhilta puasa 6...insyAllah... Allah maha pengasih lagi maha penyayang...

waahualamm...

kalu aku silap betulkan...

aku syg Allah dan Rasulullah s.a.w

0 aku rase post ko tak bleh blah:

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket