Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Saturday, October 9, 2010

surah al buruj dan keindahannya

Saturday, October 9, 2010


السلام عليكم
بسم الله الرحمن الرحيم

sahabat semua sihat??? ingt tak janji aku yg lepas yg aku nak cite maksud surah al-buruj... ingat tak.....enteri aku yg lepas???? ok..sebelum tuh...aku nak storylah kat korg...


waktu aku tgh layan FB tadi..adalah makhluk Allah ni..seorng islam... profile pic dia gambar kumpulan rock yg disalib..terkejut aku..(nauzubillahhiminzaliq)..aku agak kaget...aku tegur hamba Allah tuh..tp.. diabuat tak endah..katannya..dia sudah tergolong dalam gologan gamabar itu...astghfirullahhalazim...aku tegur dia..aku suruh dia perbaharui syahadah...katanya ktanya dia tak kesah.... dan selepas aku mencuba..tp masih kekal dgn keputusannya... hamba Allah ini terpengaruh dgn black metal...terkejut..gak aku..seorang budak lelaki yg warak..insyAllah.. tp sudah terpegaruh dgn idologi barat... kita doakan semoga budak itu kembali kejalan Allah ..insyAllah....

mungkin enteri kali ini panjang sedikit..tp penuh makna..

ok jom kita meneliti...maksud disebalik surah al-buruj..?

sebelum itu kita tgok terjemahan nya dahulu..


[1]Demi langit yang mempunyai tempat-tempat peredaran bintang-bintang;

[2]Dan hari (pembalasan) yang dijanjikan;

[3]Dan makhluk-makhluk yang hadir menyaksikan hari itu, serta segala keadaan yang disaksikan;

[4]Celakalah kaum yang menggali parit,

[5](Parit) api yang penuh dengan bahan bakaran

[6](Mereka dilaknat) ketika mereka duduk di kelilingnya,

[7]Sambil mereka melihat apa yang mereka lakukan kepada orang-orang yang beriman.

[8]Dan mereka tidak marah dan menyeksakan orang-orang yang beriman itu melainkan kerana orang-orang itu beriman kepada Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Terpuji!

[9]Tuhan yang menguasai segala alam langit dan bumi. Dan (ingatlah), Allah sentiasa menyaksikan tiap-tiap sesuatu.

[10]Sesungguhnya orang-orang yang menimpakan bencana untuk memesongkan orang-orang lelaki yang beriman dan orang-orang perempuan yang beriman, kemudian mereka tidak bertaubat, maka mereka akan beroleh azab neraka Jahannam (kerana perbuatan buruk itu), dan mereka akan beroleh lagi azab api yang kuat membakar (kerana mereka tidak bertaubat).

[11]Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, mereka akan beroleh Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; yang demikian itu ialah kemenangan yang besar.

[12]Sesungguhnya azab Tuhanmu (terhadap orang-orang yang kufur ingkar) amatlah berat.

[13]Sesungguhnya Dia lah yang menciptakan (sekalian makhluk) pada mulanya, dan yang mengembalikannya (hidup semula sesudah mati).

[14]Dan Dia lah yang Maha Pengampun, lagi Maha Pengasih.

[15]Tuhan yang mempunyai Arasy yang tinggi kemuliaannya,

[16]Yang berkuasa melakukan segala yang dikehendakinya.

[17]Sudahkah sampai kepadamu (wahai Muhammad) perihal (kebinasaan yang telah menimpa) kaum-kaum yang menentang (Rasul-rasul yang diutuskan kepada mereka)?

[18](Mereka itu ialah kaum) Firaun, dan Thamud (kaum Nabi Soleh).

[19](Kaummu wahai Muhammad, bukan sahaja menolak ajaranmu), bahkan orang-orang yang kafir itu terus tenggelam dalam keadaan mendustakan kebenaran;

[20]Sedang Allah, dari belakang mereka, melingkungi mereka (dengan kekuasaanNya)!

[21](Sebenarnya apa yang engkau sampaikan kepada mereka bukanlah syair atau sihir), bahkan ialah Al-Quran yang tertinggi kemuliaannya;

[22](Lagi yang terpelihara dengan sebaik-baiknya) pada Lauh Mahfuz.






dari surah ini..hanya ayat pertama sahaja bercakap menegenai bintang knp berlaku sedemikian rupa..mari kita tgok penerangan..ayat 1-3..


Ayat diatasnya menegaskan:
Hubungan antara kejadian langit dan ancaman yang datang dari
langit terhadap para pelaku kezhaliman ashabul ukhdud (kisah seorang lelaki)

1.Sumpah yang dilakukan oleh Allah

2.Sumpah Allah boleh menggunakan alat apapun dari apa yang diciptakan, namun
manusia tidak boleh demikian

3.Sumpah Allah menegaskan akan pentingnya perkara yang akan disebutkan setelahnya

4.Maha kuasa Allah yang menguasai segala peristiwa yang ada dilangit, pada hari yang
dijanjikan dan dibumi.

mengenai cerita ,

ashabul ukhdud


surah al buruj ini juga menceritakan ttg ashabul ukhdud seorang yg alim.. yg amat taat kepada Allah..baginya Allahlah segalanya dan setiap apa yg berlaku adalah kehendak Allah... kepercayaannya yg amat teguh kepada Allah..membuatkan semumanusia yg mempunyai kuasa tidak mampu menjatuhkanya..melainkan Allah...sehingga Allah berkehendak untuk mengabdikan ceritanya didalam surah alburuj..


mari kita ikuti kisahnya..



Shuhaib bin Sinaan Arrmmi ra. mengatakan bahawa Rasulullah saw. bersabda


Di masa dahulu ada seorang raja (Yahudi) yangmempunyai seorang yang ahli sihir, kemudian ketika ahli sihir telah tua ia berkata kepada raja: "Kini aku telah tua dan mungkin telah dekat ajalku, karena itu anda kirim kepadaku seorang pemuda yang dapat aku ajarkan kepadanya ilmu sihir". Maka raja berusaha mendapat seorang pemuda untuk mempelajari ilmu sihiritu, sedang di tengah jalan antara tempat ahli sihir dengan rumah pemuda itu ada tempat seorang pendeta (ahli ibadah) yang mengajar agama, maka pada suatu masa pemuda itu singgah ditempat pendeta untuk mendengarkan pengajiannya, maka ia tertarik dengan ajaran pendeta itu sehingga jika ia terlambat datang kepada ahli sihir dia akan dipukul, dan bila terlambat kembali ke rumahnya juga dia dipukul, maka ia mengadu tentang kejadian itu kepada pendeta. Maka diajar oleh pendeta jika terlambat datang kepada ahli sihir supaya berkata aku ditahan oleh ibuku, dan bila terlambat kembali ke rumah katakan: Aku ditahan oleh ahli sihir.
Maka berjalan beberapa lama kemudian itu, tiba-tiba pada suatu hari ketika ia akan (hendak) pergi, mendadak (tiba-tiba) di tengah jalan ada seekor binatang buas sehingga orang-orang tidak berani jalan di tempat itu, maka pemuda itu berkata:



"Sekarang aku akan mengetahui yang mana lebih yang lebih baik di sisi Allah apakah ajaran pendeta atau ajaran ahli sihir",

lalu ia mengambil sebutir batu dan berdoa

"YaAllah jika ajaran pendeta itu lebih baik di sisimu maka bunuhlah binatang itu supayaorang-orang dapat lalu lalang di tempat ini".

Lalu dilemparkanlah batu itu, dan langsung terbunuh binatang itu. Dan orang-orang gembira karena telah dapat lalu lintas di jalan itu.
Maka ia langsung memberitakan kejadian itu kepada Rahib (pendeta), maka berkatalah Rahib itu kepadanya :

"Anda kini telah afdhat (pesan) daripadaku, dan anda akan diuji, maka jika diuji jangan sampai menyebut namaku".

Kemudian pemuda itu dapat menyembuhkan orang buta dan sopak dan berbagai macam penyakit yangberat-berat pada semua orang.
Ada seorang pembesar dalam majlis raja dan dia telah buta karena sakit mata, ketika ia mendengar berita bahwa ada seorang pemuda dapat menyembuhkan pelbagai macam penyakit maka ia segera pergi kepada pemuda itu sambil membawa hadiah yang banyak, sambil berkata:

"sembuhkan aku, dan aku sanggup memberikan kepadamu apa saja yang anda suka".

Jawab pemuda itu:

"Aku tidak dapat menyembuhkan seseorang pun sedang yang menyembuhkan hanya Allah azza wajalla, jika engkau mau beriman (percaya)kepada Allah, maka aku akan berdoa semoga Allah menyembuhkanmu"


Kemudian kembali pemuda itu diperintah untuk meninggalkan agama yang dianutnya (agama tauhid), tetapi pemuda ini juga menolak perintah raja, Maka raja memerintahkan supaya dibawa ke puncak gunung dan di sana juga supaya ditawarkan kepadanya untuk meninggalkan agamanya dan mengikuti agama raja, jika tetap menolak supaya dilempardari atas gunung itu, maka ketika telah sampai di atas gunung dan ditawarkan kepadanya pemuda untuk berubah agama, dan ditolak oleh pemuda itu. Kemudian pemuda itu berdoa

"Allahumma ikfinihim bimaasyi’ta: (Ya Allah selesaikanlah urusanku dengan mereka ini dengan akusehendak-Mu)".

Tiba-tiba gunung itu bergoncang sehingga para pengawal berjatuhan dari atas bukit dan mati semuanya, maka segeralah pemuda itu kembali menemui raja, dan ketika ditanya:

"Manakah orang-orang yangmembawamu?".
Jawabnya: "Allah yang menyelesaikan urusan mereka".

Lalu pemuda itu ditangkap lagi dan kali ini dibawa ke laut dengan naik perahu,


setelah sampai di tengah laut ditanyakan padanya jika ia mahu mengubah agama, jika tidak maka lemparkan ke dalam laut dan ketika telah sampai di tengah laut pemuda itu berdoa:

"Allahumma ikfinihim bimaasyi’ta",

maka tenggelamlah orang yang membawanya semuanya dan segeralah pemuda kembali menghadap raja. Dan ketika ditanya oleh raja

"Bagaimana keadaan orang-orang yang membawamu?" Jawabnya: "Allahyang menyelesaikan mereka"

Kemudian pemuda itu berkata kepada raja

"Engkau takkan dapat membunuhku kecuali jika engkau menurut perintahku maka dengan itu engkau akan dapat membunuhku"
Raja bertanya: "Apakahperintahmu?"
Jawab pemuda: "Kau kumpulkan semua orang di suatu lapangan, lalu engkau gantung aku di atas tiang,



lalu kau ambil anak panah milikku ini dan kau letakkan di busur panah dan membaca:
Bismillahi Rabbil ghulaarn (Dengan nama Allah Tuhan pemuda ini),kemudian anda lepaskan anak panah itu, maka dengan itu anda dapat membunuhku".

Maka semua usul pemuda itu dilaksanakan oleh raja,dan ketika anak panah telah mengenai pelipis pemuda itu ia mengusap dengan tangannya dan langsung mati, maka semua orang yang hadir berkata:

"Aamannaa birrabil ghulaam (Kami beriman kepada Tuhannyapemuda itu)".

Sesudah itu ada orang memberitahu kepada raja bahwa semua rakyat telah beriman kepada Tuhannya pemuda itu, maka bagaimanakah usaha untuk menghadapi rakyat yang banyak ini.


Maka raja memerintah supaya di setiap jalan digali parit dan dinyalakan api,dan tiap orang yang berjalan di sana, dan ditanya tentang agamanya,jika ia telap setia pada kami biarkan, tetapi jika ia tetap percaya kepadaAllah masukkanlah ia ke dalam parit api itu
Maka adanya orang berjejal-jejal (berbaris-baris) dorong mendorong yang masuk di dalam parit api itu,


sehingga tiba seorang wanita yang menggendong(membawa) bayinya yang masih menyusu, ketika bayinya diangkat oleh pengikut-pengikut raja untuk dimasukkan kedalam parit berapi itu, wanita itu hampir menuruti mereka berganti agama karena sangat belas kasihan pada anaknya yang masih kecil itu, tiba-tiba anak bayi itu berbicara dengan suara lantang:

"Sabarlah hai ibuku karena kau sedang mempertahankan yang kebenaran.”.

Akhirnya mereka berdua terjun kedalam parit api yang menyala dan membakar.


kisah ini telah dirakamkan oleh Allah dalam surah al buruj ayat 4-9..banyak ikhtibar yg boleh diambil..kepercayaan teguh kepada Allah adalah ubat sebenar kejayaan seseorang serta negara dan kerajaan itu.

ayat 10-11 pula menerangkan ttg azab kepada pemerintah yg zalim serta kepada org yg beriman dijamin syurga berkekalan

Ayat diatas juga menegaskan beberapa hal:
1.Dakwah tidaklah selalu terhampar permadani indah dan bunga yang wangi, namun senantiasa berhadapan dengan fitnah dan cobaan; baik yang berbentuk materi maupun fisik, pelecehan maupun penyiksaan.

2.Orang-orang kafir tidak akan pernah tinggal diam melihat orang-orang beriman berpegang teguh dengan agama dan keyakinan mereka;mereka akan terus berjuang mengerahkan tenaga, fikiran dan harta untuk menghalangi orang-orang yang berjuang di jalan Allah (lihat surat8:36 dan 73, 14:2-3)

3.Tidak ada alasan lain bagi orang kafir dan zhalim dalam memerangi orang-orang beriman kecuali karena mereka telah mengatakan dengan tegas
“kami beriman kepada Allah” (lihat surat 22:40)

4.Akibat yang pedih bagi orang-orang kafir dan orang-orang yang selalu menebarkan fitnah di muka bumi atas orang-orang beriman

5.Akibat yang baik bagi orang-orang beriman dan yang berpegang teguhdengan iman mereka walaupun harus menghadapi berbagai cobaan dan rintangan berupa surga

6.Bahwa kemenangnan yang hakiki bagi orang yang beriman adalah menggapai ridha Allah.


untuk ayat 12-20..ia adalah ancaman Allah kepada org2 kafir


Ayat-ayat diatas menegaskan beberapa hal:

1.Allah maha kuasa atas segala sesuatu

2.Siksa Allah sangatlah pedih yang tidak akan mampu ditanggung oleh siapapun

3.Allah yang menciptakan manusia sejak pertama kali dan Dia pula yang akan mengembalikan (mematikan) manusia ketempat semula.

4.Disamping Allah maha kuasa menyiksa namun Allah Maha Pengampun dan Maha Pengasih,
menjadi kesempatan bagi orang yang melakukan dosa untuk bertaubat sebelum ajal tiba.

5.Kisah Fir’aun dan Tsamud yang menjadi ibrah (pelajaran)akan kehancuran orang-orang yang melakukan kezhaliman,sekalipun kuat dan kokohnya mereka saat di dunia.

6.Allah berada dibelakang yang selalu mengintai dan melihatorang-orang yang melakukan kezhaliman.


Pada bagian akhir surat, ayat 19-20,

ditetapkanlah keadaan orang-orang kafir dan peliputan Allah ter-hadap mereka sedangkan mereka tidak menyadarinya.Ditetapkanlahhakikat Al-Qur'an,tentang keaslian dan keterpeliharaannya.Ayat ini mengisyaratkan bahwa apa yang ditetapkan Allah itu adalah perkataan yang pasti dan rujukan terakhir dalam semua urusan.

Ayat diatas menegaskan akan beberapa hal:
1.orang-orang kafir senantiasa mendustakan Al-Qur’an

2.Orang-orang kafir memahami bahwaAl-Qur’an adalah kitabullah yang muliadan sumber kekuatan


Sumber kemuliaan Al-Qur’an

1.Allah adalah Zat yang paling Mulia yang telah menurunkan Al-Qur’an (Ali Imran:7, As-Syu’ara:192)

2.Jibril adalah salah satu makhluk mulia adalah yang menjadi perantara turunkannya Al-Qur’an (As-Syu’ara:193)

3.Nabi saw adalah manusia termulia yang telah menerima Al-Qur’an (As-Syu’ara:194)

4.Bulan Ramadhan adalah bulan paling mulia adalah waktu diturunkannya Al-Qur’an (Al-Baqarah:185)

5.Lailatul Qadar malam yang paling mulia adalah saat-saat diturunkannya Al-Qur’an (Ad-Dukhan:3, Al-Qadar:1-3

6.Karena itu orang yang berinteraksi dengan Al-Qur’an berarti…??


setiap kata2 Allah memberi seribu atau seinfinit makan..jadilah kita manusia yg sentiasa mengkaji kerana itu yg dimahukan oleh Allah..insyaAllah..


sebagai manusia..aku syg padamu..


mati itu pasti,hidup itu insyaAllah..


aku syg Allah dan Rasulullah s.a.w


waallahhualm

2 aku rase post ko tak bleh blah:

ice said...

dah lame tggu,ingatkan dah lupe ;) best2...tq ;)

immukmin said...

hemm..ice...bukan lupa..kdg2 ade komitmen lain..sory lah ek..apa2 semua dtg dari Allah..kita...sama2..mentarbiahkan diri..insyAllah..

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket