Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Saturday, October 2, 2010

al quran

Saturday, October 2, 2010
السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم

apakhabar semua?? di harap kawan2 semua sihat dan sudi membaca blog nafsu SeErakah yg sering mengganas...mcm mane enteri lepas???? ok tak...kalu tak ok mintak maaf lah yek.. aku ni hamba Allah....yang maha lemah.

aku ingat hari raya dah habis, rupanya..tak penah habis.. org melayu ni bagus ek....selagi bulan syawal tak habis selagi tuh r...balang kuih raya kat umah penuh... takpe2...sbbb kalu kita menyabut tetamu datang kat rumah kita..ada berkat...dan rahmat dari Allah..insyAllah.





malam2..kalu aku keluar rumah...pertama yg aku buat aku akan tgok langit..yelah mane tahu hujan ke....

tp sebenarnya aku tertarik kepada bulan..kalu nampak bulan subahanAllah..cantik..terutamnya pada 15hb bulan islam...sungguh cantik..pada masa itu bulan penuh.. segala-galanya terang... indah.. bulan ini umpama mentol pada waktu malam bintang pula umpama kelip2 bertebaran terbang dan kelihatannya seperti bintang2 bertebaran terbang tapi sebaliknya ini adalah kelip-kelip...


kelihatan seperti bintang2 bertebaran terbang tapi sebaliknya ini adalah kelip-kelip...


subahanaAllah penciptaan Allah yang maha indah... hanya seekor serangga kecil mampu menghasilkan nyalaan lampu pada bahagian ekornya....adakah kita menghayati penciptaan Allah yang maha hebat ini?????...adakah kita kaji?????

ok...back to the story...

bulan dan bintang telah dijadikan oleh Allah dgn penuh hikmah... penceritaannya ada didalam alquran... bulan juga berkait rapat dgn peristiwa mukjizat junjugan besar kita Nabi Muhammad s.a.w...apakah yg Allah ingin buktikan dgn segala perkara yg berkait...ini..??

bulan juga adalah satu pusat graviti.....adakah kita mengetahui???? jadi mengapa bulan?? apa pula kaitanya dengan bintang....

ok...jom kita fikir seketika.... bulan mengikut dalam buku sains adalah satu setelait semula jadi yg mengawal turun naik air laut... hah??? itu yg kita tahu...dan "apa kaitan dgn bintang immukmin".... bintang pula dijadikan oleh Allah sebagai buruj untuk menunjuk jalan bagi org yg sedang belayar...itulah kaitanya...dan banyak lagi..



mengenai bintag pula,

Allah telah menceritakan perihal bintang ini di dalam surah al-buruj...dalam suruh al- buruj Allah bersumpah..

Demi langit yang mempunyai tempat peredaran bintang-bintang...

sungguh indah surah al buruj ini...sebenarnya ada cerita tersirat didalam surah al buruj ini...

dan korang mesti tertanya2 knp surah al buruj ini...ayat dua sehingga ayat terakhir tidak menceritakan langsung ttg bintang...

sebenarnya ada cerita tersirat..kalau korng nak tahu tunggu enteri aku yg akan datang... cerita ini telah dirakamkan oleh Pencipta kita Allah s.w.t.... ceritanya amat indah..nnt aku ceritakannya...


ok cukup sampai situ....



enteri aku sebanarnya adalah nak berceritattg ALQURAN kalam Allah..atau pun ayat Allah ataupun cerita cinta yg disampaikan oleh Allah melalui utusannya Nabi Muahmmad s.a.w.

sebelum kita menceritakan dgn lebih lanjuk mengenai kitab suci yg menjadi pengangan kita..mari kita mengetahui ttg cara penurunannya...

sebenarnya setiap baris ayat alquran diturunkan berkaitan dgn kehidupan seharian yg dilalui oleh Rasulullah s.a.w.. maksudnya apabila satu perkara yg berlaku samada gembira atau duka didalam perjalanan hidup Rasulullah s.a.w pasti diturunkan wahyu oleh Allah melalui jibril kepada Rasulullah s.a.w...sbg panduan dan tarbiah hidup

untuk memudahkan pemahaman.. setiap perkara yg berlaku diperjelaskan oleh Allah kepada Rasulullah melalui kalam nye yakni Ayat2 suci Alquran... ataupun...lagi mudah setiap apa yg berlaku ada hikmahnya..

setiap apa yg berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w... diceritkan semula oleh Allah dan dikaitkan oleh Allah dgn perkara yg berlaku pada zaman2 nabi yg terdahulu... dan zaman2 org2 alim yg terdahulu seperti ashabul kahfi..

tujuannya adalah untuk dijadikan ikhtibar dan mengambilnya sbgai pengajaran dan pemblajaran.. sifat2 mahmudah dan mazmumah org2 terdahulu dirakam oleh Allah didalam Alquran untuk pedoman hidup org mukmin...

segala ini disampaikan oleh Allah kpd Rasulullah s.a.w.. bukan sahaja zaman lampau malah cerita yg berlaku pada zaman Rasulullah s.a.w dan apa yg berlaku dimasa hadapan...segala2 nya dikukuhkan dgn hadis2 nabi mengenai org pada akhir zaman....

ok itu sahaja...

skunk ni aku nak story menggenai al-quran... kat sini aku nak mengambil dua potong ayat alquran

Alif, Laam, Raa'. Ini ialah Kitab (Al-Quran) Kami turunkan dia kepadamu (wahai Muhammad), supaya engkau mengeluarkan umat manusia seluruhnya dari gelap-gelita kufur kepada cahaya iman - dengan izin Tuhan mereka - ke jalan Allah Yang Maha Kuasa lagi Maha Terpuji..

surah ibrahim ayat 1

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Ugama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.

surah albaqrah ayat 208

surah ibrahim ayat satu...telah menerangkan lagi jelas mengenai tujuan alquran diturnkan.. alquran diturunkan adalah untuk mengeluarkan manusia daripada kegelapan kepada cahaya iman yg lagi terang......

(aku bukan tahu sanggat pun tapi aku nak kasi tahu apa yg aku tahu...)

sebenarnya alquran adalah satu esklopidia dunia yg digunakan oleh semua manusia termasuk org bukan islam...bertapa hebat alquran..ttp mereka sengaja mempertikai alquran, kerana apa???

kerana meraka takut dgn org islam dan mereka mahu memesongkan akidah org islam..

sebaliknya mereka beramal dgn apa yg ada dalam alquran ttp sombong untuk beriman kepada Allah...

alquran adalah sumber primer...maksudnya sumber pertama setiap aspek..yg telah berlaku atas muka dunia.. perniagaan,hukum hakam,pentadbiran dan sbgnya... tpi siapa yg menggunakan alquran sbg panduan...

andai manusia tidak menjadikan alquran sbg panduan...Allah telah berfirman didalam surah albaqrah ayat 208 seperti diatas...

kita telah melanggar fitrah yg telah Allah tetapkan..kita telah termasuk didalam golongan yg dimurkai oleh Allah yakni gologan setan laknatullah... hahahaha...adaka kita sanggup disamakan dgn setan??? aku nak tanye lah...

adakah kita sanggup???

kalu aku tanya budak tadika sekalipun diorg mesti tak mahu.... tapi apa yg kita buat..termasuk aku... nauzubillahhminzaliq...

jadi marailah kita sama2 menghayati ayat2 alquran.. jgn butakan mata hati, pekakkan telinga unutk menghayati alquran...

sebelum aku mengkahiri enteri ini aku ingin bercerita mengenai ayat alquran..

satu huruf 10pahala...alhamdulilah..tapi kita baca??? tepuk dada tanya iman...

cerita mengenai ayat alquran...daripada member aku yg sangat soleh..

dunia digemaprkan dgn kehilangan muka surat didalam alquran ... kemana perginya?...apabila hampinya kiamat ayat2 alquran akan dibawa naik oleh Allah untuk kembali kepadaNya...itu tanda akhir zaman..

Allah berfiman..

ayat-ayat ku kenapa engkau kembali kepada Ku..

ayat2 alquran...

sesungguhanya manusia tidak mahu mengamalkanku lagi dan mereka kufur dgn ayat2Mu..jadi lebih baik aku kembali kepada mu...

fikir2kanlah..

waallhualam..mati itu pasti..hidup itu insyaAllah..

aku syg Allah dan Rasulullah s.a.w..

andai aku silap betulkan aku.

0 aku rase post ko tak bleh blah:

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket