Geng Nafsu SeeRakah

kalau tuan puan singgah kat blog ini kan...mohon satu je...tolong baca entri ek..kita share2 ilmu...mane tahu manfaat untuk kita semua di dunia dan akhirat insyaAllah..kedatangan tuan puan amat NafSu SeEraKah hargai.. hohoh! kalu komen pun best gak! hak3!!

Thursday, September 30, 2010

makan jom???

Thursday, September 30, 2010
السلام عليكم بسم

الله الرحمن الرحي

lepas magrib semalam...adalah sorang sahabat aku yang mulia nih..ajak aku g dgr ceramah ... mula2..aku menolak sbb ade komitmen lain..selepas memikir seketika aku membuat keputusan untuk follow gak... nak kejer punye kejar ceramah tuh member aku bwk moto gile laju...aku pun agak terkesima...

sampai jew dekat surau tuh..aku tgok bersusu kereta dgn motor dah macam ade kenduri...menurut org setempat mmg setiap hari surau nih penuh macam nih...alhamdulilah..meriah..aku tgok..dah mcm ade kenduri....

dari luar aku dah dgr ade sorang ustaz nih memberi ceramah..hebat.. aku kagum dengar ceramah beliau tidak berganjak walaupun seketika begitu leka dgn keindah penyampaiannya... dia kelihatan santai ttp ...setiap bait kata pujangganya penuh dgn hikmah itulah dia...


alfadhil ustaz yusaini bin yahya...

aku bukan nak cite pasal ustaz nih..tp pasal ilmu yg dia sampaikan..sehinggakan begitu ramai org datang dgr ceramah beliau ...sudah semestinya penuh dgn ilmu berguna....

di sbbkan terlewat dari rumah samapi sahaja aku di sana ..isu yg dibincgkan mengenai org bukan islam masuk masjid tanpa menutup aurat... boleh kah...dan bolehkah orang bukan islam masuk masjid...

kawan2 ingat tak enteri nafsu seErakah yg lepas..ada membincangkan ttg golongan ini masu kemasjid... tp aku memperjeleskan lagi..pada zaman Rasulullah..segala urusan di masjid... temasuk lah urusan negara...org yg dtg dari luar tidak kira muslim atau kafir..akan berurusan dgn Rasulullah s.a.w di dalam masjid nabawi ...malah yg membina masjid nabawi juga ada golongan dikalang org musyrik jadi tidak salah org bukan islam masuk kedalam masjid supaya apa???


supaya dia dpt melihat keindahan isalam itu sediri...ini adalah method dakwah yg dilakukan oleh junjugan besar kita Nabi Muhammad s.a.w....

bagi pertayaan kedua..adakah org bukan islam boleh masuk kedalam masjid tanpa mentup aurat... penjelasan ustaz amatlah mudah dan padat...pertanyaan yg di utarakan adalah simple...
"adakah wajib kafir menutup aurat.... adakah wajib??"
itu persoalannya...maka jawapanya "tidak"... jadi ia bukan isu untuk di ketengahkan oleh org ramai mengenai org bukan islam masuk kedalam masjid... ok sampai di situ isu nya... full stop!

sebenarnya aku nak story pasal makan ...aku tahu korang bak kata member aku 48 hour makan hahahah...tapi apakah korang makan iku sunnah nabi....????(wondering) iman yg paling tinggi di sisi Allah adalah iman manusia yg melakukan sunnah Rasulullah s.a.w...
jadi adakah kita lakukannya????



adakah kita makan macam ini??? penuhsatu meja..samapi tak habis...dah seterusnya..pasti mengikut akhlak setan hahahaha....(nauzubillahhiminzaliq)..minta jauh lah....

ataupun kita makan ikut sunnah nabi..


alhamdulilah.....aku pun bukan lah pandai sanggat..dan aku pun bukan selalu makan dalam talam..tapi banyak fadhilatnya....jap g aku story.... tp..mmg best makan dalam talam nih....

ok..tak kesah lah korg nak makan dalam apa pun tapi...apa2 sebulum makan kita kena bermula dgn doa.... dan sesudah makan kita mengakhirkannya dgn doa juga...

satu aku nak tanya untuk korg dan diri aku jugak...adakah kita .mengingati Allah ketiak makan..atau kita lahap tak ingat dunia,,,??? (waallahualam)...

ok semasa aku dgr ceramah tuh..aku dapat grab lah dua tiga hadis..

hadis yg pertama adalah...

dari ka'ab bin malik r.a meriwayatkan
rasulullah s.a.w makan menggunakan ketiga jari beliau. usai makan beliau menjilat ketiga-tiganya...
dan hadis yg kedua..aku tak ingat riwayat sape... tp lebih kurang mcm nih
Rasulullah s.a.w tidak akan menggelap tanganya dgn sapu tangan atau membasuhnya sebelum menjilat jarinya satu persatu...

dari hadi yg pertama menunjukan Rasulullah s.a.w menggunakan tiga jari ketika makan..
maksud disini jari yg digunakan adalah jari hantu, telunjuk dan ibu...
bukan bermaksud Rasulullah s.a.w tidak menggunkan jari lain tetapi kebanykannya dia menggunakan tiga jari itu. dan selepas makan baginda menjilat jari2nya.

hadis kedua mengukuhkan hadis pertama..
baginda s.a.w menjilat jarinya satu persatu...bermakna baginda s.a.w tidak akan membasuh atau menggelap sebelum beginda s.a.w menjilat dahulu...

baginda s.a.w menjilat sebanyak tiga kali bermula dgn hantu,telunjuk,ibu dan andai menggunakan lima jari...hantu,telunjuk,ibu,kelingkin dan akhirnya manis...

menurut saintis barat yang tidak puas hati dgn kelakuan Rasulullah s.a.w ini telah mengkaji dan mendapat jawpanya


mereka telah menjumpai sesuatu yg menakjubkan subahanaAllah..andai kita melaksanakan sunnah nabi pasti peroleh kejayaan... mereka telah menjumpai satu enzyem didalam jari manusai yg boleh mempercepatkan proses penghadaman... tgok bertapa bijaknya nabi kita.... nabi kita adalah saintis moden sepanjang zaman...

ok?

hehehehhe...sebelum aku nak mengakhiri nafsu seerakah nih..aku nak menjelaskan sesuatu... Rasulullah s.a.w makan tiga jari...

tapi korg jgn wat gila makan 2 jari lak..sbb pe..makan dua jari adalah mengikut cara setan laknatullah makan..dan org yg makan dgn menggunkan 2 jari tergolong di kalangan org yg sombing...

dan ingat andai kita makan bersama2 org mukmin dalam satu bekas...ia adalah ubat segala penyakit...air liur org mukmin adalah penawar...

tapi INGAT..makan bersama2 org musyrik dalam satu pinggan ...air liur mereka adalah racun...

dan Rasulullah s.a.w makan sehinggakan beliau melicinkan pinggannya dgn menggunakan jari terlunjuk dan menjilatnya..kerana sisa2 yg tinggal itu terdapat berkatnya... nabi s.aw. menjilat jarinya sehingga kelihatan merah..begitu bersungguha Rasulullah s.a.w menjilat jarinya...

last but not list...

jgn kita memakan makanan yg maish menggelegak seperti hot plate atau cara org korea makan apa kejadahnya tuh emmm...alah aku pun tak ingat yg kene rendam dalam air yg menggelegak tuh..lepas tuh terus makan... itu tidak disukai oleh Rasulullah s.aw. kerana makanan yg mengelegak tidak ada berkat...

tetapi Rasulullah s.a.w sukan makanan yg panas..maksud disini makanan yg telah lama dihidang ttp masih rasa bahangnya...bukan makanan yg direct dari api...


Allah s.w.t tidak pernah memberi makan api kepada hambanya di dunia ini..ttp hambanya mencari api untuk dimakan..sungguha tidak bersyukur

akhir kalam amalkan sunnah Rasulullah s.a.w...korg pasti peroleh kejayaan...
waallahhualam...


aku sayang Allah dan Rasulullah s.a.w

mati itu pasti hidup itu insyAllah

0 aku rase post ko tak bleh blah:

 
NaFsu SEeRakah © 2008. Design by Pocket